Uudistunut jätelaki: Delete jatkaa jätteiden lajittelun ja uudelleenkäytön kehittämistä

Rakennusjätteiden kierrätys

Jätelaki uudistui viime vuonna ja muutokset astuivat voimaan joulukuun 2021 lopussa. Muutoksen myötä laissa huomioitiin EU:ssa hyväksytyt uudet jätelain säädökset. Laki lisää jätteen kierrätystä ja vahvistaa Suomen roolia kiertotalouden edelläkävijänä. Delete on jo pitkään kehittänyt esimerkiksi rakennus- ja purkujätteiden kierrätystä ja hyötykäyttöä. Vahva työ kiertotalouden edistäjänä jatkuu.

Jätelain muutos kiristää ja muuttaa myös rakennus- ja purkujätteiden lajittelua ja uudelleenkäyttöä. Mukana on myös uusia velvoitteita. Tärkeimpiä Deleten toiminnassa näkyviä muutoksia ovat rakennus- ja purkujätteen erilliskeräysvaatimusten kiristyminen ja jätteen hyödyntäminen muutoin kuin energiana tai polttoaineena. Raja-arvo on vähintään 70 painoprosenttia rakennus- ja purkujätteestä.

Lajittelun edelläkävijöitä

Juha Mitro Deleteltä kertoo, että yritys on panostanut lajitteluun ja jätteen hyödyntämiseen jo pitkään.

– Olemme jo vuosia satsanneet esimerkiksi lajittelulaitteistoon. Lajittelussa hyödynnämme esimerkiksi vesikellutusta ja tuuliseuloja, joten olemme jo pitkään toimineet alan edelläkävijöinä, hän toteaa.

Uusi jäteasetus määrää rakennus- ja purkujätteen erilliskeräyksen yhteensä 12 jätelajille. Erilliskerätty jäte on lisäksi toimitettava käsittelyyn, jossa mahdollisimman suuri osa jätteestä voidaan uusiokäyttää, kierrättää tai hyödyntää korkealaatuisesti.

Delete on kehittänyt esimerkiksi DeleKivi-uusiokiviaineksen, jonka pääasiallinen raaka-aine on rakennusten purkamisesta syntyvä betoni- ja tiilijäte.

– Periaatteemme on, että kaikki erilaiset jakeet hyödynnetään mahdollisimman tarkasti ja järkevästi. Panostamme kertotalouteen ja haluamme tehdä sitä fiksusti, Juha Mitro kertoo.

Uusi jätelaki vaatii sähköisiä siirtoasiakirjoja – Delete kehittää järjestelmiään helppokäyttöisiksi

Jätelainsäädännön muutokset kierrätysliiketoimintaan ovat vaikuttaneet myös siirtoasiakirjoihin. Vuoden 2022 alusta siirtoasiakirjojen on oltava ensisijaisesti sähköisiä. Deleten Vesa-Matti Stenroosin mukaan Delete on jo pitkään käyttänyt sähköisiä siirtoasiakirjoja. Esimerkiksi ajot tehdään ohjelman kautta ja vaaka luo siirtoasiakirjan, kun tavara punnitaan.

Eniten pohdintaa lakimuutoksessa on aiheuttanut vaatimus, että kaikkien osapuolten on vahvistettava siirtoasiakirja sähköisellä allekirjoituksella tai muulla sähköisellä todentamismenetelmällä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että siirtoasiakirjassa pitää olla lähettäjän kuittaus, kun jätekuorma rakennustyömaalta otetaan ajoon. Tässä on Vesa-Matti Stenroosin mukaan vielä kehitystyötä tehtävänä.

– Olemme yhdessä ohjelmistotoimittajan kanssa tutkimassa vaihtoehtoja, miten tämä pystytään toteuttamaan järjestelmässä, hän kertoo.

– Lakimuutos on jo herättänyt kyselyjä ja olemme mielellämme neuvoneet, miten asioiden pitää lakimuutoksen jälkeen toimia, hän jatkaa.

Siirtoasiakirjat ovat olennainen osa kierrätysliiketoimintaa koskevaa lainsäädäntöuudistusta. Siirtoasiakirjojen avulla pystytään raportoimaan ja tilastoimaan kuinka paljon rakentamisesta ja purkamisesta syntyy jätettä sekä seuraamaan, että rakennusjäte kierrätetään asianmukaisesti.

Rakennusjätteiden kierrätystä

 

Kirjoita kommenttisi tähän:

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.