Takaisin
Takaisin
Sisältö
Artikkelit
Kuvat
Videot
Lehtiarkisto
Album
Artikkelit
Energiatehokkuus
Kiertotalous
Kiinteistöt kuntoon
Kuvat
Pääkirjoitus
Purkupalvelut
Teollisuuden kohteissa
Työturvallisuus
Videot
Vieraskynä
Youtube
Kuva hissikuilusta
2018-12-11
Riihimäen sairaalan hissipurku
Artikkelin haastateltavat yhteiskuvassa
2018-10-08
Olympiastadion rakentuu monen toimijan yhteistyöllä
Delete räjäytyspuhdistuslaitteistoa
2018-07-18
Regulaatio kirittää päästöjä hillitseviä innovaatioita teollisuudessa
2018-06-15
Räjäytystekniikan ritarit
2018-06-08
Marko Virtanen on Deleten Pelle Peloton
2018-02-06
Parasta päälle voimalaitosten huollossa
2018-01-23
Putkiremontti alkaa tarkalla kuntokartoituksella
2018-01-11
Valaistuja kasvihuoneita kierrätetyistä ikkunoista
2017-12-07
Matinkylän jäähallin kolmas elämä
2017-12-07
Upouutta vanhaa saneeraamalla – Ratina on Tampereen uusi ostoskeskittymä
2017-12-07
Suomen vanhin tuulivoimalapuisto purettiin ja materiaalit kierrätettiin
2017-12-07
Digitalisaatio tuo ennakoitavuutta prosessipuhdistukseen
2017-12-07
Metsä Groupin biotuotetehdas on kestävän biotalouden edelläkävijä
2017-12-05
Deleten RekryKoulutus alkaa jälleen
2017-11-09
Sukkatehtaan uusi elämä – toimistotiloista moderneiksi asuinhuoneistoiksi
Asbestikartoitus ja näytteidenotto kylpyhuoneesta ennen linjasaneerausta
2017-11-09
Huolellinen asbestikartoitus on tärkeä osa onnistunutta linjasaneerausta
2017-09-18
Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui
2017-06-22
Pahamaineiset haitalliset aineet
2017-06-22
Hyvästi, Koverhar
2017-06-22
Deleten RekryKoulutuksesta vakituinen työ kuudelle uudelle ammattilaiselle
2017-06-22
Delete mittasi Helsingin Haapaniemenkatu 4 purkutyön hiilijalanjäljen
2017-06-22
Deleten purkulaskurilla helposti arvio kiinteistön purkutyön kustannuksista
2017-06-22
AquaCutter -vesipiikkausrobotti tekee työstä turvallisempaa
2017-06-22
Pysähdy miettimään
2017-04-21
Pohjoismaiden johtavaa ympäristöpalvelua – asenne kohdillaan
2017-04-20
Turvallisuus on Domsjö Fabrikerissa etusijalla
2017-04-11
Ship Recycling -hanke etsii 100-metristä laivaa purettavaksi
2017-04-04
Deleten opas talonpurkajalle
2017-04-04
Vain 100-prosenttinen asenne on riittävän hyvä työturvallisuudessa
2017-04-04
Käynninaikaiset Bang & Clean -puhdistukset teollisuuteen
2017-04-04
Purkumateriaalille uutta käyttöä – Delete lanseeraa Waste-kierrätystuotteet
2017-03-31
Vakituista työtä RekryKoulutuksella
2016-12-20
Deletessä käytössä sähköinen siirtoasiakirja ja jäteraportointi
2016-12-20
Vastuullisuus toimintamme keskiössä – Delete auditoi jatkossa toimittajansa
2016-12-19
Uteliaisuus on valttia purkutyönjohdossa
2016-12-19
Vastuullinen laiva kustantaa itse omat hautajaisensa
2016-12-19
Näin teetät asbestityöt laadukkaasti
2016-11-23
Ekomossa yhteistyötä kiertotalouden edistämiseksi
2016-10-06
Betonijäte hyötykäyttöön jo purkupaikalla
2016-10-06
Digitalisaation loistava tulevaisuus
2016-10-06
Ongelmien deletointi on palveluammatti
2016-10-06
Romumuotoilu ryydittää makunautintoja
2016-10-06
Viemärit valmiina talveen
2016-10-05
Tuhansien siltojen maa
2016-10-05
Uusi Slussen alkaa muodostua Tukholmassa
2016-10-05
Täydellä teholla räjäytyksistä huolimatta
2016-10-05
Robotti pesee säiliöt edullisemmin
2016-06-23
Historiaa ei voi kirjoittaa uudelleen, mutta sitä kannattaa kirjoittaa lisää.
2016-06-22
Geoterminen lämpö on tosi syvältä
2016-06-21
Helsingin Haapaniemenkadun talon purun hiilijalanjälki mitataan
2016-06-21
Imatrankosken patoremontti on ensimmäinen laatuaan
2016-06-20
Väsymätön ahtaan paikan työmyyrä
2016-04-12
Urbaania purkua Helsingin Kasarmitorilla
2016-03-24
Pesu pidentää katon elinikää
2016-03-24
Turvallisuus on asennelaji
2016-03-24
Näin syntyi toimialan kiinnostavin brändi
2016-03-23
Harkittua ja hienovaraista purkua
2016-03-23
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
2016-03-23
Uusi biotuotetehdas kohoaa Äänekoskelle
2016-03-23
Teollisuuden ja rakentamisen jätteet kiertoon
2016-03-23
Asbestipurkua entistä turvallisemmin
Tanja Vepsäläinen
2016-03-23
Entistä tavoittavampaa asiakasviestintää
2015-12-22
Tankit puhtaiksi
2015-12-21
Puhdasta räjäyttämällä
2015-12-21
Vesitorni katosi maisemasta
2015-12-21
Pohjoismaista yhteistyötä
2015-12-21
Näppärästi letkua pitkin
2015-12-21
Kasvu on elinehto
2015-05-04
Imatran vesivoimalaitoksen neloskoneisto purettiin
2015-05-04
Jätteenpoltto-aseman piipusta ei nouse enää savua
2015-05-04
Kuvaus paljastaa viemärin viat
2015-05-04
Kiinteistön kasvojenpesu
2015-05-04
Megaluokan suurseisokki
2015-05-04
Tervetuloa Deleten uuteen verkkolehteen
2015-05-04
Kierrättämällä polttoainetta
2015-05-04
Jakomäessä puretaan
2017-12-07
Delete verkkolehti 3/2017
2017-06-22
Delete verkkolehti 2/2017
2017-04-11
Delete verkkolehti 1/2017
2016-12-20
Delete verkkolehti 4/2016
2016-10-06
Delete verkkolehti 3/2016
2016-06-23
Delete verkkolehti 2/2016
2016-03-24
Delete verkkolehti 1/2016
2015-12-22
Delete verkkolehti 2/2015
2015-04-20
Delete verkkolehti 1/2015
Työturvallisuus
Julkaistu 2016-10-05

Tuhansien

siltojen maa

Suomen maanteillä on yli 14 000 siltaa, joiden kuntoa seurataan säännöllisillä tarkastuksilla. Kesäisin toteutettavissa korjaushankkeissa vaaditaan korkeaa ammattitaitoa ja hyvää projektijohtamista.

TEKSTI: Ari Rytsy
KUVAT: Jari Härkönen

siltatyomaajuttu-18hires

Moni autoilija on törmännyt kesämatkoillaan sillankorjauksesta johtuviin liikenteen poikkeusjärjestelyihin. Normaalia alhaisemmat nopeusrajoitukset ja kaistojen puuttumiset turhauttavat kiireistä kuskia, mutta niiden taustalla on siltojen kantavuudesta ja liikenneturvallisuudesta huolehtiminen.

– Suomessa siltoja rasittavat vaihteleva ilmasto ja teiden suolaus. Sillan eristyksen pettäessä suolavesi voi tunkeutua sillan kanteen. Auratessa lumisohjo ja suola roiskuvat reunapalkkeihin. Kylmällä säällä rakenteisiin päässyt vesi jäätyy ja laajenee aiheuttaen rakennevaurioita, kertoo sillankorjaukseen erikoistuneen Kreaten työpäällikkö Matti Rekilä.

 

Sillankorjauksia on tehty tiuhaan tahtiin kymmenen viime vuotta. Urakkasumaa selittää maamme ikääntyvä siltainfra, jota koettelevat sääolojen lisäksi kasvaneet kuormat ja liikennemäärät. Onnistuneella korjaushankkeella vanhakin silta voi kuitenkin saada elinikää jopa 50 vuotta lisää. Tässä auttavat ensimmäisten betonisiltojen ajoista huimasti kehittyneet rakennustekniikat ja -materiaalit sekä nykyaikaiset työmenetelmät.

Sillan huono kunto ei ole ainoa syy korjaushankkeelle. Toisinaan kunnostusprojekteja käynnistetään sillan käyttömukavuuden parantamiseksi. Tällöin puhutaan esimerkiksi levennyksien, uusien kaistojen tai jalkakäytävien rakentamisesta.

Huonokuntoinenkin

kannattaa korjata

Siltojen kunnon ja niille tehtyjen korjausten seuraaminen on tarkkaa puuhaa, josta huolehtivat paikalliset ELY-keskukset.

Tiedot kootaan Liikenneviraston hallinnoimaan siltarekisteriin, joka sisältää tietoja muun muassa siltojen vaurioista ja kunnosta, tarkastusten yhteydessä otetuista näytteistä ja niiden analyysituloksista sekä siltojen ehdotetuista ja toteutuneista korjauksista.

– Yleensä huonokuntoistakin siltaa kannattaa lähteä pelastamaan korjaamalla, jos vain sillan kantavuus riittää. Joskus kuitenkin vanhan sillan purkaminen ja kokonaan uuden sillan rakentaminen on ainoa vaihtoehto, sanoo Rekilä.

siltatyomaajuttu-30hiresDelete on vastannut vesipiikkauksesta ja sillan kannen puhdistamisesta Kreaten siltatyömaalla Espoon Muuralassa. Kreaten työpäällikkö Matti Rekilä ja Deleten aluepäällikkö Tomi Altén kertovat, että sillankorjaus vaatii tarkkaa aikataulua ja huolellista ennakkosuunnittelua.

siltatyomaajuttu-8hires

Sillankorjaus aloitetaan aina liikennejärjestelyjen suunnittelulla. Liikennejärjestelyjen laajuus riippuu korjaustyön laajuudesta, tämän vaatimasta tilasta ja sillan keskimääräisestä vuorokausiliikenteestä. Yleensä liikennejärjestelyt toteutetaan liikennevalo-ohjauksena, ajoradan sulkemisena tai kaventamisella tai kiertotienä. Vasta kun suunnitelma on hyväksytty ja asianmukaisesti toteutettu, päästään aloittamaan sillan vanhojen pintarakenteiden poistaminen.

– Eri työvaiheisiin liittyvien lämpötila- ja kosteusvaatimusten takia siltojen korjauksia on kustannustehokasta tehdä vain kesäisin. Huhtikuu on paras aika saada siltaurakka käyntiin, sillä urakka kestää eri vaiheineen useista viikoista jopa kuukausiin.

Vesipiikkaus ei turmele terveitä rakenteita

Pintarakenteiden poistamisen jälkeen siltaurakassa siirrytään huonokuntoisen ja rapautuneen betonin poistamiseen. Tämä työvaihe toteutetaan pääsääntöisesti vesipiikkaamalla, mikä tarkoittaa korkealla paineella suihkutettavan vesisuihkun suuntaamista vauriokohtiin. Menetelmää voidaan käyttää myös sillan muiden rakenteiden, kuten reunapalkkien ja maatukien, korjauksessa.

– Vesipiikkaus säästää terveet betonirakenteet, puhdistaa raudoitteet ja jättää hyvän tartuntapinnan uudelle betonille. Yksi työryhmä etenee normaalisti reilua sadan neliön päivätahtia. Työkohteet resursoidaan siten, että valtaosa silloista saadaan vesipiikattua ja puhdistettua 3–5 päivän kuluessa aloituksesta, sanoo Deleten Teollisuuden puhdistuspalvelut -liiketoiminnan aluepäällikkö Tomi Altén.

Tomi Alten
Aluepäällikkö
+358 40 578 0988

siltatyomaajuttu-5hires

Piikatulle kannelle valetaan noin 30–50 millimetrin paksuinen muotoiluvalu, jolla korjataan kannen epätasaisuudet, tehdään uudet viettokaltevuudet ja saadaan hyvä alusta eristykselle. Valetun alustan on kuivuttava kunnolla ennen vesierityksen ja uuden pintarakenteen tekemistä. Kylmät ja sateiset sääolosuhteet venyttävät tiukkaa aikataulua ja vaikuttavat pitkään ketjuun, joka koostuu hankkeeseen osallistuvista toimijoista. Tarvittaessa muotoiluvalun kuivumista vauhditetaan lämmittimien avulla.

– Onnistunut sillankorjaus vaatii töiden huolellista aikatauluttamista, ennakkosuunnittelua, toimivaa aliurakoitsijaverkostoa ja hyvää tiedonkulkua. Säähän ei voi vaikuttaa, mutta tieto mahdollisista viivästymisistä on saatava kaikille aliurakoitsijoille niin nopeasti kuin mahdollista, kiteyttää Rekilä menestyksekkään siltaurakan reseptin.

Sillankorjaamisen faktalista

Siltakorjausta suunniteltaessa on syytä ottaa huomioon seuraavia asioita:

  • Liikennejärjestelyistä tehty suunnitelma on hyväksytettävä kunnalla tai paikallisella ELY-keskuksella.
  • Liikenteen huomion herättämiseksi ja opastamiseksi on huolehdittava liikennemerkkien näkyvyydestä, oikeasta asettelusta ja huomio- sekä liikennevalojen toiminnasta.
  • Työturvallisuuden takaamiseksi kohteeseen on järjestettävä tarpeelliset törmäyssuojat ja estettävä ajoneuvojen ajautuminen työalueelle mahdollisissa onnettomuustilanteissa.
  • Ratasiltahankkeissa on sovittava tarvittavista jännitekatkoksista ja tehtävä korjaustyön edellyttämät raidevaraukset. Työmaalla saa käyttää vain ratatyöturvallisuuskoulutuksen saanutta henkilöstöä. Lisäksi paikalla pitää olla koulutettu turvamies, joka varoittaa lähestyvästä rautatieliikenteestä.
  • Sillan vanhojen pintarakenteiden poistossa irrotetaan sillan päällyste, suojabetoni tai suojapäällyste ja vanha kermieriste. Kaikki työmaalla syntyvä jäte on lastattava kuorma-autoihin ja kuljetettava asianmukaiseen jatkokäsittelyyn.
  • Ennen pintarakenteen alta paljastuvan huonokuntoisen betonin poistamista suoritetaan vetolujuuskoe. Sen avulla saadaan selville kannen betonin kunto. Sillan korjaustarve saattaa osoittautua oletettua suuremmaksi, mikä vaikuttaa työn aikatauluun.
  • Muotoiluvalun kuivuminen voi olla hidasta vallitsevista sääoloista riippuen ja siihen on varattava riittävästi aikaa.
Kaikki oikeudet Delete © 2018 www.delete.fi