Jokainen soodakattila on oma yksilönsä, jolla on omat erityispiirteensä. Siksi soodakattiloiden käsittely vaatii ulkopuolisilta erityisosaamista ja kokemusta. Marko Virtanen on soodakattiloiden asiantuntija ja kehitysvastaava Deletellä Ruotsissa. Hän on modifioinut menetelmää, jolla kattila puhdistetaan turvallisesti robottien avulla.
Soodakattila on sellutehtaan arvokkain yksittäinen osa. Useimmiten kemikaalien talteenottokiertoon kuuluu vain yksi soodakattila, mutta joissain tehtaissa voi olla myös kaksi soodakattilaa. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että soodakattila on käyttövarma ja toimii ihanteellisesti. Vaikka tehtaassa olisi kaksi soodakattilaa, yhden kattilan tilapäinen vika tai alentunut kapasiteetti vähentää sekä selluntuotantoa että sähkön- ja höyryntuotantoa.
Deleten kolme liiketoiminta-aluetta ovat puhdistuspalvelut, purkupalvelut ja kierrätyspalvelut. Puhdistuspalveluihin kuuluvat esimerkiksi kaikki teollisuuden puhdistustyöt, joita Delete tekee sellu- ja paperitehtaiden vuosittaisen huoltoseisokin aikana.
– Tunnemme asiakkaidemme soodakattilat todella hyvin, Marko Virtanen kertoo. Se on tärkeää, sillä jokainen soodakattila on erilainen. Minulla on tapana sanoa, että lähes jokaisella kattilalla on erityispiirteensä, ja niiden selvittäminen on osa työtämme. Kaikki ”pienet” yksityiskohdat, jotka saattavat monilta jäädä huomaamatta, voivat viime kädessä aiheuttaa tuntien viivästyksiä. Aikaoptimismille ei ole sijaa! Siksi meillä ei koskaan ole puhdistusta varten vain yhtä suunnitelmaa, vaan se kulkee aina käsi kädessä B-, C- ja D-suunnitelmien kanssa. Olosuhteet voivat muuttua matkan varrella, ja silloin on toimittava nopeasti.
NO MAN ENTRY -menetelmä on turvallinen ja nopea
– Työsuojelu ja -turvallisuus ovat henkilöstöllemme ja asiakkaillemme äärimmäisen tärkeitä. Siksi pyrimme kehittämään puhdistusmenetelmiä, jotka tekevät työympäristöstä entistä turvallisemman. NO MAN ENTRY -menetelmä, jossa soodakattila puhdistetaan robottien avulla, on tästä hyvä esimerkki.
– Aiemmin kattiloiden sisällä seistiin kalliissa paineilmapuvuissa, ja siellä saattoi olla monta ihmistä kerrallaan puhdistuksen aikana. Nykyään tästä on päästy eroon 85 prosentissa tapauksista. Vain muurauksella varustettujen kattiloiden puhdistaminen edellyttää sisäänmenoa. Tämä on kuitenkin erittäin harvinaista ja koskee lähinnä perinteisiä Götaverken-kattiloita, joita on käytössä Pohjoismaissa. Silloinkin käytössämme on erityisiä robotteja, jotka puhdistavat noin 85 prosenttia muurauksesta ulkoa käsin.
– Robotit ovat mahtavia monella tavalla, Marko Virtanen jatkaa. Huoltohenkilöiden ei tarvitse viettää aikaa sellutehtaan aggressiivisimmassa ympäristössä. Tämän menetelmän avulla he voivat pysyä turvallisen välimatkan päässä ja pitää ”tavallisia” työvaatteitaan. Ei tarvita kemikaalihaalareita tai ilmatäytteisiä suojapukuja, jotka saavat henkilöstön jäsenet muistuttamaan astronautteja. Työssä on nykyään kyse tekniikasta ja havainnoinnista. Projektijohtajana ei voi olla kuin ylpeä, että olemme saaneet aikaan tällaisen työympäristön ja samalla tehneet puhdistuksesta kaksi kertaa nopeampaa!
Jatkuvaa hienosäätöä
Miten ja milloin syntyi idea puhdistaa soodakattila roboteilla, joita ohjataan ulkopuolelta?
– Olemme hyödyntäneet ulkopuolelta ohjattavia vakiorobotteja noin 20 vuoden ajan. Vuoden 2007 tienoilla alkoi sularännirobotteja koskeva kehitystyö pääasiassa Götaverken-kattiloita varten. Tavoitteena oli saada parannusta rännien muuraukseen ja tehdä työstä puoliautomatisoitua jo seuraavana vuonna.
Huollamme vuosittain noin kymmenen soodakattilaa hieman vaihtelevalla henkilöstöllä. Tarkkaa ajankohtaa on siis vaikea sanoa, koska tehokkuutta tavoitellaan aina ja kehitys on ollut jatkuvaa, Marko Virtanen vastaa. Ensimmäinen hiomaton versio, jossa emme menneet lainkaan kattilan sisälle, oli kuitenkin Slovakiassa vuonna 2012 tai 2013. Alkuperäiset piirrokset eivät enää täsmänneet saneerauksen jälkeen, joten otimme käyttöön suunnitelman B – hyvin tuloksin. Siitä alkoi menetelmän hienosäätö, joka jatkuu edelleen. En ole koskaan täysin tyytyväinen, sillä kaiken voi aina tehdä turvallisemmin, nopeammin ja paremmin. Kun on tyytyväinen, kehitys lakkaa.
Nopea ja tehokas puhdistusprosessi
Asiakkaalle menetelmämme tarkoittaa, että soodakattilan puhdistukseen kuluva aika lyhenee, kustannukset pienenevät ja kattila voidaan ottaa nopeammin käyttöön. Tämä on tärkeää suurten, suunniteltujen huoltoseisokkien yhteydessä, mutta vielä merkittävämpää silloin, kun soodakattilaan tulee odottamaton käyttökatkos tuliputken vuotojen tai muiden ongelmien vuoksi. Silloin tehtaan tuotanto on pysähdyksissä, tai kahden kattilan tapauksessa ainakin vähentyy voimakkaasti. Tuotannon keskeytyminen merkitsee suuria tulonmenetyksiä.
– Puhdistamme vesipesun avulla kaikki polttimet, lipeäruiskut sekä kattilan seinät ja pohjan. Aiemmin saattoi kattilaan pääsyä odottaa joukko ihmisiä, mutta nyt olemme kehittäneet koko kattilahuoneen pesun käsittävän konseptin, jossa käytämme radioviestintää ja jossa jokaisella tiimillä on paikkansa ja kerroksensa. Lisäksi lähes kaikki on automatisoitua ja seurattavissa turvallisen välimatkan päästä.
– Suurin osa soodakattilan pesusta koskee kattilan seiniä ja pohjaa. Uudemmissa kattiloissa on useampia puhdistuslaitteita ja siksi vähemmän tulistin- ja konvektio-ongelmia. Vanhempien kattiloiden osalta tulistin- ja konvektio-osat vaativat aputoimia, jotta puhdistusta saadaan nopeutettua. Jäljelle jää muutamia kuutiometrejä huuhteluvettä ja mahdollisesti muurausjäämiä.
– Vaikka Deleten markkina-alueet ovatkin oikeastaan Suomi ja Ruotsi, olemme olleet lyhyellä varoitusajalla mukana kahdessa suunnittelemattomassa soodakattiloiden puhdistuksessa Puolassa ja Ranskassa, Marko Virtanen jatkaa. Teemme yhteistyötä muun muassa Andritzin kanssa, joten saamme toimeksiantoja myös muualta Euroopasta.
– Odottamattomat tapahtumat voivat vaikuttaa puhdistukseen kuluvaan aikaan, mutta kun kaikki menee nappiin – niin kuin yleensä käy – puhdistamme noin 100 neliömetriä pohjaa kymmenessä tunnissa. Sen lisäksi esim. pohjarakenne, tuliputkien materiaali ja muurauksen määrä voivat hieman lisätä puhdistusaikaa. Vaikka jokainen kattila on ainutlaatuinen, pystyy kokenut tiimimme puhdistamaan joka ainoan niistä niin, että asiakas on tyytyväinen. Ja tiedämme, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä, Marko Virtanen lopettaa.