Toiminnan kehittämisen kannalta on tärkeää tietää mitä on tehty ja missä. Tästä ajatuksesta lähti liikkeelle asiakkaan kanssa yhdessä räätälöitävä raportointimalli, joka näyttää kaikki tehdyt työt yksittäisen laitteen tarkkuudella.
Nykyaikaset toimintamallit vähentävät tuotannon keskeytyksiä sekä ylimääräisiä kustannuksia
Kauas on tultu niistä ajoista, kun prosessipuhdistuksia tehtiin vain erillisestä tilauksesta. Nyt säännölliset työt tunnistetaan ja aikataulutetaan etukäteen – tämä vähentää keskeytyksiä tuotannossa sekä päivystystyönä tehtävän puhdistuksen tarvetta, eli säästää aikaa ja rahaa. Uusimpana toimintamallina luomme asiakkaalle yksinkertaisen raportointiympäristön kokonaiskuvasta:
”Asiakkaan toiveiden mukaan voimme kohdistaa tilauksia ja kustannuksia yksittäisille kuljettimille tai yksittäiseen laitteeseen/säiliöön. Raportointi tuo mahdolliset ongelmat esille reaaliajassa ja asiakas voi reagoida erilaisiin tilanteisiin heti. Meillä on kentällä vahvan osaaminen, raportointi tuo siihen lisätukea ja tuo asiat näkyväksi datan muodossa. Annamme oman ammattitaitomme lisäksi datan asiakkaan käyttöön ja he voivat näin ollen tehdä omat päätökset jatkotoimenpiteistä tietoon perustuen.” kertoo Santeri Niemelä, Deleten Sales Controller.
Tarkka raportointi näyttää yksittäisen koneen tai linjaston tehdyt toimenpiteet reaaliajassa, jonka ansiosta muutokset näkyvät heti eikä vasta laskutuksen yhteydessä. Näkymä on visuaalinen, jolloin nopealla silmäyksellä näkee kattavan kokonaiskuvan.
Reaaliaikainen raportointi rakennetaan yhteistyössä asiakkaan kanssa
Raportointipohjat luodaan yhdessä asiakkaan kanssa, asiakkaan tarpeiden pohjalta. On myös mahdollista käyttää aluksi peruspohjaa ja kehittää raportointia siitä eteenpäin. Kaikki tieto löytyy yhdestä näkymästä, reaaliaikainen seurata vähentää viestittelyn määrä ja tuo läpinäkyvyyttä sekä luotettavuutta yhteistyöhön.
”Asiakas voi myös hyödyntää raportteja omassa työssään, eli käytännössä nämä automaattiset raportit vähentävät käsin kerättävän raportoinnin tarvetta ja säästää työaikaa muihin tehtäviin, myös asiakkaan puolella.” muistuttaa Niemelä.
Osaava työnjohto mukana jokaisessa työvaiheessa
”Meillä työnjohtaja vastaa asiakkaasta sekä palvelusta, ja hoitaa myös koko palveluprosessin. Tilaus tulee työnjohtajalle ja hän edelleen valvoo, laskuttaa sekä raportoin tehdyn työn. Tällä toimintamallilla laatu pysyy loistavana, raportti tulee automaattisesti prosessin mukana.” kertoo Deleten teollisuuspalveluiden kehityspäällikkö Toni Mikola ja jatkaa:
”Meillä on myös hyvä tietopohja erilaisista tehdasympäristöistä sekä eri alojen prosessipuhdistusten kustannuksista. Pystymme laskemaan mikä euromääräinen osuus tuotetusta tonnimäärästä menee prosessipuhdistuksiin. Näin saamme hyvää keskiarvoa kustannuksista ja voimme helposti seurata, onko yksittäisen kohteen prosessipuhdistukset yleisesti hyvällä tasolla.”
Vahvaa Power BI osaamista talon sisällä
”Meidän toimintamallissamme Power BI korvaa excel -raportointia, sitä kautta saamme luvut helposti visuaalisiksi ja toiminnallisiksi. Yrityksestämme löytyy useampi henkilö, jotka ovat mukana kehittämässä tätä toimintaa. Lisäksi Power BI on yleisesti laajalti käytössä, jolloin käyttöönotto asiakkaan päässä on helppoa eikä yleensä tuo lisäkustannuksia” kertoo Niemelä.
Kokonaistehokkuus yhteisenä päämääränä
”Raportointi luo vuoropuhelua asiakkaan kanssa ja haastaa meidätkin miettimään kokonaistehokkuutta uudella tavalla. Verkossa näkyvän raportoinnin lisäksi käymme lukuja yhdessä läpi keskustellen esim. kvartaaleittain.” lisää Mikola.
Raportointia kehitetään koko ajan ja siinä lähes loputtomasti mahdollisuuksia. Dataa on mahdollista hyödyntää monipuolisesti toiminnan kehittämiseen myös pitkällä tähtäimellä.