Takaisin
Takaisin
Sisältö
Artikkelit
Kuvat
Videot
Lehtiarkisto
Album
Artikkelit
Energiatehokkuus
Kiertotalous
Kiinteistöt kuntoon
Kuvat
Pääkirjoitus
Purkupalvelut
Teollisuuden kohteissa
Työturvallisuus
Videot
Vieraskynä
Youtube
Kuva hissikuilusta
2018-12-11
Riihimäen sairaalan hissipurku
Artikkelin haastateltavat yhteiskuvassa
2018-10-08
Olympiastadion rakentuu monen toimijan yhteistyöllä
Delete räjäytyspuhdistuslaitteistoa
2018-07-18
Regulaatio kirittää päästöjä hillitseviä innovaatioita teollisuudessa
2018-06-15
Räjäytystekniikan ritarit
2018-06-08
Marko Virtanen on Deleten Pelle Peloton
2018-02-06
Parasta päälle voimalaitosten huollossa
2018-01-23
Putkiremontti alkaa tarkalla kuntokartoituksella
2018-01-11
Valaistuja kasvihuoneita kierrätetyistä ikkunoista
2017-12-07
Matinkylän jäähallin kolmas elämä
2017-12-07
Upouutta vanhaa saneeraamalla – Ratina on Tampereen uusi ostoskeskittymä
2017-12-07
Suomen vanhin tuulivoimalapuisto purettiin ja materiaalit kierrätettiin
2017-12-07
Digitalisaatio tuo ennakoitavuutta prosessipuhdistukseen
2017-12-07
Metsä Groupin biotuotetehdas on kestävän biotalouden edelläkävijä
2017-12-05
Deleten RekryKoulutus alkaa jälleen
2017-11-09
Sukkatehtaan uusi elämä – toimistotiloista moderneiksi asuinhuoneistoiksi
Asbestikartoitus ja näytteidenotto kylpyhuoneesta ennen linjasaneerausta
2017-11-09
Huolellinen asbestikartoitus on tärkeä osa onnistunutta linjasaneerausta
2017-09-18
Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui
2017-06-22
Pahamaineiset haitalliset aineet
2017-06-22
Hyvästi, Koverhar
2017-06-22
Deleten RekryKoulutuksesta vakituinen työ kuudelle uudelle ammattilaiselle
2017-06-22
Delete mittasi Helsingin Haapaniemenkatu 4 purkutyön hiilijalanjäljen
2017-06-22
Deleten purkulaskurilla helposti arvio kiinteistön purkutyön kustannuksista
2017-06-22
AquaCutter -vesipiikkausrobotti tekee työstä turvallisempaa
2017-06-22
Pysähdy miettimään
2017-04-21
Pohjoismaiden johtavaa ympäristöpalvelua – asenne kohdillaan
2017-04-20
Turvallisuus on Domsjö Fabrikerissa etusijalla
2017-04-11
Ship Recycling -hanke etsii 100-metristä laivaa purettavaksi
2017-04-04
Deleten opas talonpurkajalle
2017-04-04
Vain 100-prosenttinen asenne on riittävän hyvä työturvallisuudessa
2017-04-04
Käynninaikaiset Bang & Clean -puhdistukset teollisuuteen
2017-04-04
Purkumateriaalille uutta käyttöä – Delete lanseeraa Waste-kierrätystuotteet
2017-03-31
Vakituista työtä RekryKoulutuksella
2016-12-20
Deletessä käytössä sähköinen siirtoasiakirja ja jäteraportointi
2016-12-20
Vastuullisuus toimintamme keskiössä – Delete auditoi jatkossa toimittajansa
2016-12-19
Uteliaisuus on valttia purkutyönjohdossa
2016-12-19
Vastuullinen laiva kustantaa itse omat hautajaisensa
2016-12-19
Näin teetät asbestityöt laadukkaasti
2016-11-23
Ekomossa yhteistyötä kiertotalouden edistämiseksi
2016-10-06
Betonijäte hyötykäyttöön jo purkupaikalla
2016-10-06
Digitalisaation loistava tulevaisuus
2016-10-06
Ongelmien deletointi on palveluammatti
2016-10-06
Romumuotoilu ryydittää makunautintoja
2016-10-06
Viemärit valmiina talveen
2016-10-05
Tuhansien siltojen maa
2016-10-05
Uusi Slussen alkaa muodostua Tukholmassa
2016-10-05
Täydellä teholla räjäytyksistä huolimatta
2016-10-05
Robotti pesee säiliöt edullisemmin
2016-06-23
Historiaa ei voi kirjoittaa uudelleen, mutta sitä kannattaa kirjoittaa lisää.
2016-06-22
Geoterminen lämpö on tosi syvältä
2016-06-21
Helsingin Haapaniemenkadun talon purun hiilijalanjälki mitataan
2016-06-21
Imatrankosken patoremontti on ensimmäinen laatuaan
2016-06-20
Väsymätön ahtaan paikan työmyyrä
2016-04-12
Urbaania purkua Helsingin Kasarmitorilla
2016-03-24
Pesu pidentää katon elinikää
2016-03-24
Turvallisuus on asennelaji
2016-03-24
Näin syntyi toimialan kiinnostavin brändi
2016-03-23
Harkittua ja hienovaraista purkua
2016-03-23
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
2016-03-23
Uusi biotuotetehdas kohoaa Äänekoskelle
2016-03-23
Teollisuuden ja rakentamisen jätteet kiertoon
2016-03-23
Asbestipurkua entistä turvallisemmin
Tanja Vepsäläinen
2016-03-23
Entistä tavoittavampaa asiakasviestintää
2015-12-22
Tankit puhtaiksi
2015-12-21
Puhdasta räjäyttämällä
2015-12-21
Vesitorni katosi maisemasta
2015-12-21
Pohjoismaista yhteistyötä
2015-12-21
Näppärästi letkua pitkin
2015-12-21
Kasvu on elinehto
2015-05-04
Imatran vesivoimalaitoksen neloskoneisto purettiin
2015-05-04
Jätteenpoltto-aseman piipusta ei nouse enää savua
2015-05-04
Kuvaus paljastaa viemärin viat
2015-05-04
Kiinteistön kasvojenpesu
2015-05-04
Megaluokan suurseisokki
2015-05-04
Tervetuloa Deleten uuteen verkkolehteen
2015-05-04
Kierrättämällä polttoainetta
2015-05-04
Jakomäessä puretaan
2017-12-07
Delete verkkolehti 3/2017
2017-06-22
Delete verkkolehti 2/2017
2017-04-11
Delete verkkolehti 1/2017
2016-12-20
Delete verkkolehti 4/2016
2016-10-06
Delete verkkolehti 3/2016
2016-06-23
Delete verkkolehti 2/2016
2016-03-24
Delete verkkolehti 1/2016
2015-12-22
Delete verkkolehti 2/2015
2015-04-20
Delete verkkolehti 1/2015

Tankit puhtaiksi

Silja Serenaden vuositelakoinnin yhteydessä Delete hoiti likaiset työt.

Energiatehokkuus
Julkaistu 2015-12-22

Suuren risteilijän painolastiveden tankissa kaksi miestä työskentelee painepesureiden kanssa. Pimeyttä halkovat kypärälamppujen valokeilat.

Miehet ovat kontallaan, koska korkeutta on vain alle metri. Pinta-alaa sen sijaan on noin sata neliötä. Tankin teräksiset tukirakenteet lokeroivat tankin ja tekevät tilasta entistä hankalamman työskentelyyn. Painepesurin pistoolin vesisuihku pakottaa tiukasti kiinnittyneen lian irtoamaan.

Silja Serenade on saapunut Raumalle kolme päivää sitten. Saman päivän aamuna se jätti matkustajat satamaan. Telakka-altaaseen saapumisen jälkeen altaasta pumpattiin vedet pois, jotta työt voitiin tehdä myös vesirajan alapuolella.

Risteilijän vuositelakoinnin yhteydessä tehdään myös muutoksia asiakkaille näkyvissä sisätiloissa. Kunnostukseen ja ylläpitoon liittyy muun muassa laivan tankkien puhdistaminen, jonka tehtävän Delete on saanut.

– Tankit ovat ehdottomasti risteilijän hankalimmat paikat puhdistaa, Deleten työnjohtaja Mika Savolainen sanoo.

Risteilijät ovat täynnä tankkeja muun muassa painolastivedelle, raskaalle polttoöljylle, harmaalle ja mustalle vedelle, käytetylle voiteluöljylle, pilssivedelle sekä makealle vedelle. Käytännössä tankit löytyvät kaikille nesteille, joita laivalla on. Näiden lisäksi on kuivatankit.

Deletellä on noin 20 Silja Serenaden tankkia puhdistettavanaan.

Makeanvedentankki6

 

Makean veden tankkia tyhjennetään vedestä, joka on jäänyt tankkiin. Tämän jälkeen Delete pesee tankin hapolla, jonka jälkeen maalausfirma hiekkapuhaltaa ja maalaa vauriopaikat. Lopuksi tankissa suoritetaan vielä loppupesu ja desinfiointi.

 

Hyviä miehiä

Tankit on sijoitettu laivan rakenteisiin, ja suuri osa niistä sijaitsee vedenpinnan alapuolella. Työskenteleminen laivan rakenteissa on haasteellista, koska tankkien sijoituspaikkoja ei ole suunniteltu varsinaisesti liikkumiseen. Työntekijät solahtavat pienistä teräkseen leikatuista aukoista puhdistustehtäviinsä. Kaiken ahtauden seassa kulkevat myös painepesureiden ja imuautojen letkut.

– Ahtaimmissa paikoissa on niin kapeaa, että kaikki miehet eivät mahdu edes sisään, Savolainen sanoo.

Työvälineet ovat yksinkertaiset ja tehokkaat. Painepesurit ja imuauto ovat periaatteessa ainoat, joita tarvitaan. Imuautot on pysäköity laituriin kuiva-altaan viereen, ja letkut kulkevat laivan kyljen aukoista sisään. Tärkeimmässä tehtävässä puhdistusoperaatiossa ovat työntekijät.

– Nämä ovat hyviä miehiä, jotka tuolla töitä tekevät. Jos kaupungilta otettaisiin tavallinen tallaaja tänne hommiin, niin häneltä menisi usko varmaan ennen kuin on päässyt edes yhden tankin peräkulmaan, Savolainen kehuu.

Ahtaassa, pimeässä ja märässä tilassa työskenteleminen voi Savolaisen mukaan olla monelle järkytys.

– Työkalut eivät itsessään tee mitään, vaan se on kaveri letkun päässä, joka homman hoitaa, Savolainen kertoo.

Puhdistusmies Tommi Jurttila kurkistaa makean veden tankin luukusta, josta letkut ja työntekijät kulkevat säiliöihin.

Puhdistus tankin mukaan

Tankit ovat hyvin erilaisia. Juomavedelle tarkoitetun tankin puhdistaminen vaatii erilaisia
toimenpiteitä kuin käytetyn voiteluöljyn säiliöt.

– Vaikeimmin irrotettava on raskas polttoöljy, jos se on sakkautunut tankin pohjalle. Sakka muistuttaa pahimmillaan bitumia, Savolainen selittää.

Tankkien puhdistamisessa käytetään pääasiassa vettä. Esimerkiksi raskaan polttoöljyn tankki puhdistetaan kuumalla vedellä. Painepesureilla pestään sakkautunut aines siivu siivulta pois, mutta kemikaaleista ei ole siinä kohtaa apua. Muissa työvaiheissa ja työkohteissa tarvitaan kemikaaleja.

– Käytössä on erilaisia kemikaaleja ja liuottimia, Deleten Satakunnan yksikön päällikkö Ville Jalava kertoo.

– Esimerkiksi öljyisiä pintoja pestään ensin kuumalla vedellä ja sen jälkeen tarvittaessa liuottimella tai pesuaineella, tai molemmilla. Joitakin tankkeja joudutaan käsittelemään hapolla, joka sitten huuhdellaan pois.

Lisäksi esimerkiksi makeavesisäiliössä pinnat käsitellään desinfiointiaineella sen jälkeen, kun maalarit ovat tehneet työnsä, jotta tankissa vesi säilyy juomakelpoisena.

Ville_(vas)_ja_Mika4

Deleten Satakunnan yksikön päällikkö Ville Jalava ja työnjohtaja Mika Savolainen ohjaavat reilun 30 deleteläisen työtä telakoitumisen aikana.

Tiukka aikataulu

Delete tekee urakkaa vuorokauden ympäri.

– Meillä on koko ajan neljä työryhmää eri tankkikohteissa töissä täällä, Jalava sanoo.

– Yhdessä tankkityöryhmässä on kolmesta viiteen henkilöä. Isoihin tankkeihin mahtuu enemmän työntekijöitä, mutta pienempiin mahtuu vain yksi tai kaksi, jolloin muut toimivat luukkumiehinä.

Mika_(vas)_ja_Ville7

 

Työn johtaminen vaatii jatkuvaa liikkumista työkohteesta toiseen. Mika Savolainen ja Ville Jalava pohtivat, että päivässä voi tulla hyvinkin 20 000 askelta.

Risteilijän puhdistamisen urakassa erityistä on tiukka aikataulu, joka täytyy saada sujumaan muiden urakoitsijoiden kanssa.

– Kyse ei ole pelkästään meidän töistä, koska meidän puhdistamisen jälkeen työtä tulevat tekemään muun muassa hiekkapuhaltajat ja maalarit. Jos me myöhästyisimme, muut myöhästyisivät, Savolainen sanoo.

Laivan kuitenkin pitää päästä jatkamaan matkaansa tiettynä päivänä. Matkustajat ovat jo ostaneet lippunsa.

Aikataulussa pysyminen vaatii jatkuvaa suunnittelua, koska yllätyksiä tulee tuon tuosta. Kaikki ei suju aina alkuperäisen suunnitelman mukaan, mutta se tavallaan kuuluukin tehtävän luonteeseen.

– Tässä tulee koko ajan jatkuvia yllätyksiä, Savolainen kertoo.

– Meillä on toki suunnitelma ja pohjatiedot, mutta kun laiva on saatu paikoilleen ja avataan luukut, niin vasta sitten nähdään, onko tilanne lainkaan sellainen kuin on ajateltu.

Savolainen ja Jalava tarkkailevat työn etenemistä koko ajan ja tekevät tarvittavia muutoksia aikatauluihin ja työtehtäviin. He ovat jatkuvasti yhteydessä omiin työntekijöihinsä, muihin urakoitsijoihin ja työn tilaajaan. Suunnitelma elää päivittäin, ja koko urakka kestää kaksi viikkoa. Sen jälkeen Silja Serenade ottaa jälleen risteilymatkustajia kyytiinsä.

Delete mukana Rauman telakalla

Rauman telakka koordinoi marraskuussa Tallinkille Silja Serenaden vuositelakoinnin ja laajan modernisointityön. Kuiva-altaaseen siirretty risteilijä huollettiin perusteellisesti, ja sille tehtiin myös asiakkaille näkyvää sisätilojen uudistustyötä.

– Työt etenivät hallitusti ja aikataulussa, vaikka kyseessä oli iso projekti, kertoo Rauman telakan tuotantojohtaja Markku Uusitalo.

Hänen mukaansa Rauman telakan vastuulla olivat laivan sisällä tehtävät tekniset työt. Tallink puolestaan järjesteli sisätilojen uudistustyön.

– Vuositelakoinnin yhteydessä on järkevä tehdä myös muita uudistuksia. Laiva on kuitenkin kaksi viikkoa pois liikenteestä.

Työn tekivät pääasiassa alihankkijat, jotka ovat kukin oman alansa erityisosaajia.

– Parhaimpina päivinä laivaan järjestetyllä työpaikkalounaalla oli tuhat työntekijää, Uusitalo sanoo.

Heistä 30 oli Deleten työntekijöitä ja heidän tehtävänään oli hoitaa likaiset työt. Delete on myös aiemmin toiminut yhteistyössä Rauman telakan kanssa esimerkiksi jäänmurtaja Otson ja monitoimimurtaja Fennican huoltoon liittyvissä toimissa.

Silja Serenade oli Raumalla telakoinnin aikana kuiva-altaassa. Telakoinnin aikana Deleten yhdistelmäautolla kuljetettiin laivan harmaa- ja mustavesijäte jätevesilaitokselle.
Kaikki oikeudet Delete © 2018 www.delete.fi