Siltaa tarvitsee korjata keskimäärin 30-40 vuoden välein. Perinteisesti korjaus tarkoittaa 5-8 kk projektia, joka alkaa suuritöisten puu- tai metallisten rakennustelineiden suunnitelulla ja rakentamisella. Perinteinen menetelmä hankaloittaa liikennöintiä sekä sillalla, että sillan alla.
Fast Beam telinejärjestelmä nopeuttaa projektia
Muottitelineistön pystyttäminen on hidas ja paljon työvoimaa vaativa vaihe sillankorjaamisessa. Fast Beam ja MPV -infrarakenne, ovat yhdessä kehittäneet nopeutettua reunapalkkien korjausmenetelmää, jossa pääroolissa on helppokäyttöiset ja nopeasti asennettavat Fast Beam telinemodulit. Telinemodulit tukeutuvat siltaan, eikä maahan asti rakennettavia telineitä tarvita.
Telineistä tunnistettiin nopeasti hyvät ja edelleen kehitettävät ominaisuudet. Hyviä puolia ovat tukeva rakenne, säädettävyys sekä nopea perustaminen. Kehityskohteena on ollut telineiden geometrian parantaminen ja tilan kasvattaminen tasostoilla. Tilan puute on toistaiseksi estänyt reunapalkkien koneellisen purkamisen robotilla yhtäjaksoisesti, erityisen haastavaa se on ollut vesipiikkauksessa.
Vesipiikkausrobotti mukaan korjausmenetelmään
Deletellä on vuosikymmenten kokemus vesipiikkauksista sekä vesipiikkausrobottien käytöstä ja takana pitkä yhteistyö MPV:n kanssa. Näiden asioiden ansiosta Delete oli luonteva valinta myös sillankorjauksen kehitystyöhön, ja uuden vesipiikkausrobotin kehittäminen aloitettiin yhteistyössä kaikkien kolmen toimijan kanssa. Tunnistettujen tarpeiden pohjalta projektiin tarvittiin myös laitevalmistaja, jolloin mukaan liittyi Deleten pitkäaikainen yhteistyökumppani Aquajet.
Suunnittelutyö alkoi vuonna 2018, jolloin robotille määriteltiin mitat ja tarpeet. Tämän tiedon perusteella Aquajet aloitti varsinaisen robotin suunnittelun. Tilanahtaus oli projektin suurin haaste, sillä robotin tuli mahtua kulkemaan alle 50 cm korkuisessa telinekäytävässä. Tästä syystä myös Fast Beam telineistöä täytyi edelleen kehittää, jotta robotille saatiin varattua riittävästi tilaa. Fast Beam ja Aquajet kävivät tarkkaan läpi mittoja ja lopulta löydettiin malli, joka voitiin viedä piirustuspöydältä toteutukseen.
Demohallista suoraan työmaalle
Ensimmäinen versio robotista valmistui kevättalvella 2019 ja se asennettiin Fast Beamin demohallissa oleviin telineisiin. Demotilanteessa oli mahdollista testata kiinnitykset ja mittasuhteet, mutta sisätiloissa toimiessa vettä ei voitu yhdistää robottiin. Ensimmäisen kerran laitetta testattiin oikealla siltatyömaalla Paulaharjun sillalla Kurikassa kesällä 2019.
50% tehokkaampi menetelmä
Robotin ensimmäinen kehitysversio toi vesipiikkaukseen huikean 50% tehonparannuksen perinteiseen menetelmään verrattuna. Seuraava kehitysvaihe on jo tekeillä, ja sen ennustetaan parantavan tehokkuutta entisestään.
Merkittävä parannus työturvallisuuteen
Paitsi nopeutta ja kustannussäästöjä, robotti parantaa merkittävästi myös työturvallisuutta. Robotti on kauko-ohjattava, jolloin henkilöstön ei tarvitse olla samassa tilassa tehtävän työn kanssa. Turvallisuuden lisäksi robotin myötä myös vesipiikkauksen laatu pysyy tasaisena koko matkalla.