Viemäritukokset kielivät usein rakenteellisesta ongelmasta, jonka selvittämiseen kannattaa pyytää ammattilainen paikalle. Kun putkiston kunto on kartoitettu perusteellisesti, sen remontointi pystytään tilaamaan oikeilla lähtötiedoilla.
Vantaan Leppäkorvessa sijaitseva kuuden perheen asunto-osakeyhtiömme As Oy Kontiotie 25 C havahtui kesällä 2017 ongelmaan: erään asunnon kylpyhuoneen lattiakaivon viemäri ei enää vetänyt. Ensin ongelmaa yritettiin ratkoa itse viemäripumpulla rassaamalla, mutta vesi silti nousi yhä kylpyhuoneen lavuaariin. Yhtiön hallitus tilasi putkimiehen, joka totesi, että saa rassin etenemään vain noin kuuden metrin verran. Hän suositteli viemärien painehuuhtelua ja videokuvaamista.
Taloyhtiön hallitus istui alas ja totesi, ettei 29-vuotiaalta yhtiöltä voi odottaa ongelmattomuutta: kaikenlaista pikkuremonttia on tehty koko ajan ja paikoista on yritetty pitää huolta, mutta ajan hammas nakertaa koko ajan joka nurkalla.
Taloyhtiön viemäreiden huuhtelu ja videointi suoritettiin DELETEn toimesta. Työ aloitettiin aamulla ja iltapäivään mennessä kaikkiin kuuteen asunto-osakkeeseen oli tehty viemärien huuhtelu ja videointi putkiston kunnosta. Asiakkaalle toimitettiin myös raportti ja videotallenne, joista selvisivät tarvittavat jatkotoimenpiteet.
”DELETEn väki hoiti työnsä hyvin ja siivosi jälkensä kiitettävästi. Kokemus osoittautui kaikkiaan positiiviseksi. Ennakolta pelkäsimme, että Delete olisi niin sanotusti liian suuri toimija tällaisen pienen asunto-osakeyhtiön urakan suorittajaksi. Onneksi olimme väärässä – asiakaspalvelu ja kontaktit organisaation kaikilla tasoilla olivat oikein miellyttäviä, työsuorite hyvä ja kalusto suorastaan hämmentävä.”
Jari Mikola, hallituksen puheenjohtaja, As Oy Kontiotie 25, Vantaa
Jari Mikola kertoo projektin etenemisestä kattavasti:
Urakkatarjouksissa kirjavuutta
Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana sain tehtäväkseni pyytää tarjoukset urakoitsijoilta viemärien huuhtelusta ja videoinnista.
Tarjousten kirjavuus hieman yllätti. Niistä puuttui yhtenäinen linja, ja jotkut, jopa melko isot yhtiöt, heittivät ilmaan epämääräisen tuntihinnan kertomatta mitään arviota työhön vaadittavien tuntien käytöstä. Kaikille oli kuitenkin lähetetty kopiot piirustuksista ja samankaltaisen, maallikkopohjaisen arvion työn määrästä.
Epätäsmälliset tarjoukset pudottivat tarjokkaista sekä yrityskooltaan suurimpia että pienimpiä yhtiöitä pois. Päädyimme lopulta kolmanneksi kalleimpaan tarjoukseen, joka tuli Deleteltä. Valintaan vaikutti yrityksen hyvä maine.
Viemärikuvaus paikantaa ongelmakohdat
Työn suorituspäivä läheni. Puhelinkeskustelut DELETEn viemäripalveluiden asiakkuuspäällikkö Teemu Pohjanoksan kanssa valmistelivat meitä keikkaan hyvin.
Kun työpäivän aamu koitti, pihaan saapuvan kaluston määrä hieman häkellytti. Laitteet olivat isoja ja näyttäviä. Puhdistustyöntekijä Toni Paunonen ja viemärikuvaaja Eemeli Huhtaniska olivat kuitenkin leppoisia ammattilaisia, ja projekti käynnistyi mukavasti. Taloyhtiömme isännöitsijä Kari Partanenkin siirsi työpäivänsä alkua, jotta näkisi työn aloituksen.
Iltapäivään mennessä kaikkiin kuuteen asunto-osakkeeseen oli tehty viemärien huuhtelu ja videointi putkiston kunnosta. DELETEn väki hoiti työnsä hyvin ja siivosi jälkensä kiitettävästi.
Myöhemmin saimme raportin ja videotallenteen, joista selvisivät tarvittavat toimenpiteet. Raportti ja kuvausvideo olivat maallikolle osittain ammattijargonia, jonka pohjalta hallituksessa oli hieman epävarmuutta jatkotoimenpiteistä. Saimme kuitenkin tarpeellista informaatiota tilattavista jatkotoimista.
Kokemus osoittautui kaikkiaan positiiviseksi. Ennakolta pelkäsimme, että DELETE olisi niin sanotusti liian suuri toimija tällaisen pienen asunto-osakeyhtiön urakan suorittajaksi. Onneksi olimme väärässä – asiakaspalvelu ja kontaktit organisaation kaikilla tasoilla olivat oikein miellyttäviä, työsuorite hyvä ja kalusto suorastaan hämmentävä.
Nyt taloyhtiössämme on putkia uusittu, ja viemärivedet virtaavat iloisesti solisten.