Takaisin
Takaisin
Sisältö
Artikkelit
Kuvat
Videot
Lehtiarkisto
Album
Artikkelit
Kasvata energiatehokkuutta
Kierrättämällä uusiomateriaaliksi
Kiinteistöt kuntoon
Kuvat
Pääkirjoitus
Purkupalvelut
Teollisuuden kohteissa
Työturvallisuus ensin
Videot
Vieraskynä
Youtube
2017-09-18
Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui
2017-06-22
Pahamaineiset haitalliset aineet
2017-06-22
Hyvästi, Koverhar
2017-06-22
Deleten RekryKoulutuksesta vakituinen työ kuudelle uudelle ammattilaiselle
2017-06-22
Delete mittasi Helsingin Haapaniemenkatu 4 purkutyön hiilijalanjäljen
2017-06-22
Deleten purkulaskurilla helposti arvio kiinteistön purkutyön kustannuksista
2017-06-22
AquaCutter -vesipiikkausrobotti tekee työstä turvallisempaa
2017-06-22
Pysähdy miettimään
2017-04-21
Pohjoismaiden johtavaa ympäristöpalvelua – asenne kohdillaan
2017-04-20
Turvallisuus on Domsjö Fabrikerissa etusijalla
2017-04-11
Ship Recycling -hanke etsii 100-metristä laivaa purettavaksi
2017-04-04
Deleten opas talonpurkajalle
2017-04-04
Vain 100-prosenttinen asenne on riittävän hyvä työturvallisuudessa
2017-04-04
Käynninaikaiset Bang & Clean -puhdistukset teollisuuteen
2017-04-04
Purkumateriaalille uutta käyttöä – Delete lanseeraa Waste-kierrätystuotteet
2017-03-31
Vakituista työtä RekryKoulutuksella
2016-12-20
Deletessä käytössä sähköinen siirtoasiakirja ja jäteraportointi
2016-12-20
Vastuullisuus toimintamme keskiössä – Delete auditoi jatkossa toimittajansa
2016-12-19
Uteliaisuus on valttia purkutyönjohdossa
2016-12-19
Vastuullinen laiva kustantaa itse omat hautajaisensa
2016-12-19
Näin teetät asbestityöt laadukkaasti
2016-11-23
Ekomossa yhteistyötä kiertotalouden edistämiseksi
2016-10-06
Betonijäte hyötykäyttöön jo purkupaikalla
2016-10-06
Digitalisaation loistava tulevaisuus
2016-10-06
Ongelmien deletointi on palveluammatti
2016-10-06
Romumuotoilu ryydittää makunautintoja
2016-10-06
Viemärit valmiina talveen
2016-10-05
Tuhansien siltojen maa
2016-10-05
Uusi Slussen alkaa muodostua Tukholmassa
2016-10-05
Täydellä teholla räjäytyksistä huolimatta
2016-10-05
Robotti pesee säiliöt edullisemmin
2016-06-23
Historiaa ei voi kirjoittaa uudelleen, mutta sitä kannattaa kirjoittaa lisää.
2016-06-22
Geoterminen lämpö on tosi syvältä
2016-06-21
Helsingin Haapaniemenkadun talon purun hiilijalanjälki mitataan
2016-06-21
Imatrankosken patoremontti on ensimmäinen laatuaan
2016-06-20
Väsymätön ahtaan paikan työmyyrä
2016-04-12
Urbaania purkua Helsingin Kasarmitorilla
2016-03-24
Pesu pidentää katon elinikää
2016-03-24
Turvallisuus on asennelaji
2016-03-24
Näin syntyi toimialan kiinnostavin brändi
2016-03-23
Harkittua ja hienovaraista purkua
2016-03-23
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
2016-03-23
Uusi biotuotetehdas kohoaa Äänekoskelle
2016-03-23
Teollisuuden ja rakentamisen jätteet kiertoon
2016-03-23
Asbestipurkua entistä turvallisemmin
Tanja Vepsäläinen
2016-03-23
Entistä tavoittavampaa asiakasviestintää
2015-12-22
Tankit puhtaiksi
2015-12-21
Puhdasta räjäyttämällä
2015-12-21
Vesitorni katosi maisemasta
2015-12-21
Pohjoismaista yhteistyötä
2015-12-21
Näppärästi letkua pitkin
2015-12-21
Kasvu on elinehto
2015-05-04
Imatran vesivoimalaitoksen neloskoneisto purettiin
2015-05-04
Jätteenpoltto-aseman piipusta ei nouse enää savua
2015-05-04
Kuvaus paljastaa viemärin viat
2015-05-04
Kiinteistön kasvojenpesu
2015-05-04
Megaluokan suurseisokki
2015-05-04
Tervetuloa Deleten uuteen verkkolehteen
2015-05-04
Kierrättämällä polttoainetta
2015-05-04
Jakomäessä puretaan
2017-06-22
Delete verkkolehti 2/2017
2017-04-11
Delete verkkolehti 1/2017
2016-12-20
Delete verkkolehti 4/2016
2016-10-06
Delete verkkolehti 3/2016
2016-06-23
Delete verkkolehti 2/2016
2016-03-24
Delete verkkolehti 1/2016
2015-12-22
Delete verkkolehti 2/2015
2015-04-20
Delete verkkolehti 1/2015
Artikkelit
Julkaistu 2017-09-18

Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui

Helsinki-Vantaan lentoaseman portin 28 lentokoneen siltapaikka korjattiin elokuussa 2017. Korjaus varmistaa, että lähtöportille pysäköitävä lentokone on turvallisesti matkustajasillan päässä ja koneen ohjaaminen siltapaikalle ja pois on sujuvaa sekä turvallista.

Finavia tekee joka kesä kaikilla lentoasemillaan paljon betoni- ja asfalttipintojen korjauksia, sillä talvi vaurioittaa lentokoneiden pysäköintialueita, rullausteitä ja kiitoteitä. Hankalat keliolosuhteet – jatkuva jäätyminen ja sulaminen sekä routiminen – vaikuttuvat korjaustarpeiseen myös lentokentillä. Elokuussa vuorossa oli siltapaikka 28:n korjaus Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

– Korjatun siltapaikan asfalttia on viimeksi paikattu pari vuotta sitten. Nyt oli kuitenkin kyseessä edellistä mittavampi korjaus, kertoo Heini Noronen-Juhola Finavialta.

Korjaustyössä lentokoneen siltapaikka, eli noin 700-neliöinen betonista valettu maa-alue, kansankielellä lentokoneen parkkiruutu, matkustajasillan kohdalla uusittiin. Sen betoninen pintalaatta poistettiin, pohja korjattiin ja tilalle valettiin uusi, juuri kyseiseen käyttöön suunniteltu betonilaatta.

 

Liikenne sujuvana korjauksista huolimatta

Lentoliikenteen turvallisuuden takaaminen on Finavian toiminnan lähtökohta. Myös kentän korjaustyöt käyvät läpi mittavan turvallisuuteen tähtäävän suunnitteluprosessin ennen työhön ryhtymistä. Lentokentän liikenne on sujuttava saumatta ja turvallisuus pysyttävä huippukunnossa, vaikka kentällä olisikin korjauksia käynnissä.

– Teemme Finaviassa aina tarkat suunnitelmat ja turvallisuustarkastelut korjaustöistä. Varmistamme, että työt ja niiden aikaiset väliaikaisjärjestelyt sekä tietysti itse lopputulos täyttävät lentoaseman turvallisuus- ja sujuvuusvaatimukset. Rakennus- ja huoltotöiden tulee sujua niin, että normaali operatiivinen toiminta ei häiriinny, Heini Noronen-Juhola painottaa.

– Yhden siltapaikan sulkeminen pienentää käytettävissä olevaa kapasiteettia. Tämä huomioidaan niin lentokoneiden pysäköinnin suunnittelussa kuin matkustajavirtojen ohjauksessa sekä kommunikoinnissa lentoasemantoimijoille. Yhdestä sillasta operoidaan keskimäärin 20 lentoa, joista puolet on lähteviä ja puolet saapuvia. Siltojen käyttö allokoidaan kunkin päivän liikennetarpeiden mukaan, eikä portteja ole dedikoitu tietyille lennoille.

– Remontin ajan 10 vuorokautta kiinni ollut portti 28 sijaitsee Schengen-alueella, josta liikennöidään Euroopan- ja kotimaanlentoja, Noronen-Juhola lisää.

Tarkkaan valitut kumppanit

Korjaustöitä tekevien kumppaneiden valinnassa painottuu muun muassa vastuullisuus.

– Kilpailutamme kaikki toimijat ja valinnassa painotetaan monia kriteereitä. Arvioimme esimerkiksi palveluntuottajan kykyä toimia vastuullisesti työturvallisuus- ja ympäristöasioissa, hän kertoo yhteistyökumppaneiden valinnasta.

Vesipiikkaamalla alusta uudelle siltapaikalle

Siltapaikan laatan uusinta aloitettiin asfaltinpoistokoneen avulla. Kone rouhi vanhan confalt-pinnan ja betonilaatan 6 senttimetrin syvyydeltä irti. Kun vanha pintamateriaali oli rouhittu irti, jatkettiin työtä käsittelemällä koko alue vesipiikkaamalla osittain manuaalisesti ja osittain robotin avulla.

 

Loppujen työvaiheiden etenemistä nopeutettiin pystyttämällä noin 1000 neliömetrin kokoinen sääsuoja korjattavan alueen ylle. Sääsuojan sisällä työtä voitiin tehdä turvallisemmin ja myös valun kuivuminen helpottui, kun pystyttiin työskentelemään ilman sääolosuhteiden vaikutusta.

– Muun muassa sadevesikaivojen kohdat sekä alueen reunat on vesipiikattava käsin, jotta päästää tarkkaan ja laadukkaaseen lopputulokseen. Työ vaatii hyvää suojausta, joten sääsuoja ratkaisi myös työturvallisuuden osa-alueita järkevästi, kertoo työmaasta vastannut aluepäällikkö Tomi Alten Deleteltä.

Nopea ja erittäin suunnitelmallinen korjausprosessi ovat avainasemassa, jotta portti on pois lentoliikenteen käytöstä mahdollisimman vähän aikaa.

– Meille on tärkeää, että työ hoidetaan sovitussa aikataulussa, jotta asiakkaamme pääsee hoitamaan omaa liiketoimintaansa optimaalisesti, Alten lisää.

Ilmailulaki määrittää laatan lujuuden

Siltapaikan korjauksessa työtä säätelee Ilmailulaki, jossa on asetettu vaatimukset siltapaikan pinnan kantokyvylle. Siltapaikka 28 voi ottaa vastaan kaikkia tunnettuja konetyyppejä, mutta kyseiseltä portilta 28, kuten myös muualta Schengen-alueelta lähtevät lennot operoidaan kapearunkokoneilla. Laatta paikalla on kovalla rasituksella, koska lentokoneen pyörien aiheuttama pistekuorma on suuri. Laatan on kestettävä pistekuorma ja Suomen hankalat keliolosuhteet ja routiminen.

– Kun pohjatyöt on saatu päätökseen, korjausurakassa seuraava vaihe on betonivalu. Lentokoneiden ”parkkiruutuun” eli siltapaikan alueelle valetaan betonilaatta, sillä betoni kestää pyörien aiheuttaman suuren pistekuorman. Betoni on lujuustasoltaan erittäin kovaa muovikuitubetonia, mikä on reilusti kovempaa kuin erimerkiksi normaaliin asuintalorakentamiseen käytettävä betoni, kertoo Alten betonin vaateista.

– Lopuksi laatta sahattiin noin 5 x 5 metrin ruutuihin, joiden ohuet saumat puhdistettiin ja täytettiin elastisella kumibitumimassalla. Sahattu ja saumattu laatta varmistaa sen, että koneen suuri pistepaino ei riko laattaa. Uusittu siltapaikka palvelee matkustajia ja koneita useiden vuosien ajan, päättää Alten.

Helsinki-Vantaan lentokenttä numeroina

  • Matkustajia 18 miljoonaa vuodessa
  • Operaatioita (nousut ja laskut) 165 000 vuodessa
  • Suoria lentokohteita ympäri maailmaa 140
  • Kiitoteitä 3
  • Lentokoneiden pysäköintipaikkoja 110
  • Pinta-ala 180 ha

Lähtöportti 28:n uusi betonilaatta on viimeistelyjä vaille valmis ottamaan vastaan koneet ja matkustajat.

Tutustu myös verkkosivustoomme www.delete.fi

Kaikki oikeudet Delete © 2017 www.delete.fi