Takaisin
Takaisin
Sisältö
Artikkelit
Kuvat
Videot
Lehtiarkisto
Album
Artikkelit
Energiatehokkuus
Kiertotalous
Kiinteistöt kuntoon
Kuvat
Pääkirjoitus
Purkupalvelut
Teollisuuden kohteissa
Työturvallisuus
Videot
Vieraskynä
Youtube
Kuva hissikuilusta
2018-12-11
Riihimäen sairaalan hissipurku
Artikkelin haastateltavat yhteiskuvassa
2018-10-08
Olympiastadion rakentuu monen toimijan yhteistyöllä
Delete räjäytyspuhdistuslaitteistoa
2018-07-18
Regulaatio kirittää päästöjä hillitseviä innovaatioita teollisuudessa
2018-06-15
Räjäytystekniikan ritarit
2018-06-08
Marko Virtanen on Deleten Pelle Peloton
2018-02-06
Parasta päälle voimalaitosten huollossa
2018-01-23
Putkiremontti alkaa tarkalla kuntokartoituksella
2018-01-11
Valaistuja kasvihuoneita kierrätetyistä ikkunoista
2017-12-07
Matinkylän jäähallin kolmas elämä
2017-12-07
Upouutta vanhaa saneeraamalla – Ratina on Tampereen uusi ostoskeskittymä
2017-12-07
Suomen vanhin tuulivoimalapuisto purettiin ja materiaalit kierrätettiin
2017-12-07
Digitalisaatio tuo ennakoitavuutta prosessipuhdistukseen
2017-12-07
Metsä Groupin biotuotetehdas on kestävän biotalouden edelläkävijä
2017-12-05
Deleten RekryKoulutus alkaa jälleen
2017-11-09
Sukkatehtaan uusi elämä – toimistotiloista moderneiksi asuinhuoneistoiksi
Asbestikartoitus ja näytteidenotto kylpyhuoneesta ennen linjasaneerausta
2017-11-09
Huolellinen asbestikartoitus on tärkeä osa onnistunutta linjasaneerausta
2017-09-18
Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui
2017-06-22
Pahamaineiset haitalliset aineet
2017-06-22
Hyvästi, Koverhar
2017-06-22
Deleten RekryKoulutuksesta vakituinen työ kuudelle uudelle ammattilaiselle
2017-06-22
Delete mittasi Helsingin Haapaniemenkatu 4 purkutyön hiilijalanjäljen
2017-06-22
Deleten purkulaskurilla helposti arvio kiinteistön purkutyön kustannuksista
2017-06-22
AquaCutter -vesipiikkausrobotti tekee työstä turvallisempaa
2017-06-22
Pysähdy miettimään
2017-04-21
Pohjoismaiden johtavaa ympäristöpalvelua – asenne kohdillaan
2017-04-20
Turvallisuus on Domsjö Fabrikerissa etusijalla
2017-04-11
Ship Recycling -hanke etsii 100-metristä laivaa purettavaksi
2017-04-04
Deleten opas talonpurkajalle
2017-04-04
Vain 100-prosenttinen asenne on riittävän hyvä työturvallisuudessa
2017-04-04
Käynninaikaiset Bang & Clean -puhdistukset teollisuuteen
2017-04-04
Purkumateriaalille uutta käyttöä – Delete lanseeraa Waste-kierrätystuotteet
2017-03-31
Vakituista työtä RekryKoulutuksella
2016-12-20
Deletessä käytössä sähköinen siirtoasiakirja ja jäteraportointi
2016-12-20
Vastuullisuus toimintamme keskiössä – Delete auditoi jatkossa toimittajansa
2016-12-19
Uteliaisuus on valttia purkutyönjohdossa
2016-12-19
Vastuullinen laiva kustantaa itse omat hautajaisensa
2016-12-19
Näin teetät asbestityöt laadukkaasti
2016-11-23
Ekomossa yhteistyötä kiertotalouden edistämiseksi
2016-10-06
Betonijäte hyötykäyttöön jo purkupaikalla
2016-10-06
Digitalisaation loistava tulevaisuus
2016-10-06
Ongelmien deletointi on palveluammatti
2016-10-06
Romumuotoilu ryydittää makunautintoja
2016-10-06
Viemärit valmiina talveen
2016-10-05
Tuhansien siltojen maa
2016-10-05
Uusi Slussen alkaa muodostua Tukholmassa
2016-10-05
Täydellä teholla räjäytyksistä huolimatta
2016-10-05
Robotti pesee säiliöt edullisemmin
2016-06-23
Historiaa ei voi kirjoittaa uudelleen, mutta sitä kannattaa kirjoittaa lisää.
2016-06-22
Geoterminen lämpö on tosi syvältä
2016-06-21
Helsingin Haapaniemenkadun talon purun hiilijalanjälki mitataan
2016-06-21
Imatrankosken patoremontti on ensimmäinen laatuaan
2016-06-20
Väsymätön ahtaan paikan työmyyrä
2016-04-12
Urbaania purkua Helsingin Kasarmitorilla
2016-03-24
Pesu pidentää katon elinikää
2016-03-24
Turvallisuus on asennelaji
2016-03-24
Näin syntyi toimialan kiinnostavin brändi
2016-03-23
Harkittua ja hienovaraista purkua
2016-03-23
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
2016-03-23
Uusi biotuotetehdas kohoaa Äänekoskelle
2016-03-23
Teollisuuden ja rakentamisen jätteet kiertoon
2016-03-23
Asbestipurkua entistä turvallisemmin
Tanja Vepsäläinen
2016-03-23
Entistä tavoittavampaa asiakasviestintää
2015-12-22
Tankit puhtaiksi
2015-12-21
Puhdasta räjäyttämällä
2015-12-21
Vesitorni katosi maisemasta
2015-12-21
Pohjoismaista yhteistyötä
2015-12-21
Näppärästi letkua pitkin
2015-12-21
Kasvu on elinehto
2015-05-04
Imatran vesivoimalaitoksen neloskoneisto purettiin
2015-05-04
Jätteenpoltto-aseman piipusta ei nouse enää savua
2015-05-04
Kuvaus paljastaa viemärin viat
2015-05-04
Kiinteistön kasvojenpesu
2015-05-04
Megaluokan suurseisokki
2015-05-04
Tervetuloa Deleten uuteen verkkolehteen
2015-05-04
Kierrättämällä polttoainetta
2015-05-04
Jakomäessä puretaan
2017-12-07
Delete verkkolehti 3/2017
2017-06-22
Delete verkkolehti 2/2017
2017-04-11
Delete verkkolehti 1/2017
2016-12-20
Delete verkkolehti 4/2016
2016-10-06
Delete verkkolehti 3/2016
2016-06-23
Delete verkkolehti 2/2016
2016-03-24
Delete verkkolehti 1/2016
2015-12-22
Delete verkkolehti 2/2015
2015-04-20
Delete verkkolehti 1/2015
Energiatehokkuus
Julkaistu 2017-12-07

Digitalisaatio tuo ennakoitavuutta prosessipuhdistukseen

Kunnossapidossa digitaalisilla ratkaisuilla haetaan erityisesti lisääntynyttä kykyä reagoida ennakoivasti alkaviin vikatilanteisiin. Markkinoilla onkin jo useita mittaavaan kunnossapitoon perustuvia ratkaisuja ja palveluita, joista esimerkiksi laakerien online-mittaus on yksi perinteisimmistä.

Komponenttivikojen lisäksi tuotantoprosessin suunnittelematon keskeytys voi toteutua myös muista syistä, joista prosessin likaantuminen ja jopa tukkeutuminen on yksi tekijä. Prosessitukosten välttämiseen ja puhdistustarpeen ennakointiin ei kuitenkaan toistaiseksi ole tarjolla online-palveluratkaisuja.

Puhdistustarpeen ennakointipalvelua on tutkittu ja kehitetty yritysten ja tutkimuslaitosten Tekes-rahoitteisessa SmartAdvantage-rinnakkaishankkeessa Deleten yritys-casena. Rinnakkaishankkeen tavoitteena on kiinnittää huomioita teknologian, palvelukehityksen sekä liiketoimintamallien muodostamaan kokonaisuuteen, joilla tähdätään kykyyn tuottaa asiakkaille uutta lisäarvoa. Tavoitteena on lähitulevaisuudessa kuvata myös muiden mukana olevien yritysten digitaalisten palveluiden kehityspolkuja.

Nykyisellään prosessipuhdistukset toteutetaan usein vasta hätätilanteessa eli kun on ajauduttu käyttökeskeytykseen. Tällöin prosessi on päässyt niin likaiseksi, että putket ovat tukkeutuneet tai sakka on päässyt kovettumaan säiliöiden pinnoille. Prosessipuhdistuspalveluja tarjoavan yrityksen kannalta yllättävät tukostilanteet ovat myös hankalia. Prosessin ollessa alhaalla, puhdistuksen on toteuduttava kiireellisesti. Tällöin tarvittavat henkilö- ja muut resurssit on haalittava nopeasti kasaan. Samalla puhdistuskaluston on oltava järeää, jotta tukokset ja sakkakasaumat saadaan varmuudella asianmukaisesti irrotettua likaantuneista prosessin osista. Tämä ei ole palvelun hankkijalle, eikä sen tarjoajalle kustannustehokkain tapa toimia.

Nykyään prosesseja pestään toki myös ennakoivasti. Tällöin puhdistuksen ajoittaminen perustuu käyttökokemustietoon tai ennalta sovittuun määräaikaisväliin, jolloin puhdistus toteutetaan esimerkiksi parin viikon välein. Tällä toimintatavalla voidaan välttää joitakin prosessin likaantumisesta aiheutuvia käyttökeskeytyksiä, mutta todellisesta puhdistustarpeesta ei ole varmuutta.

Teksti: 
Pasi Valkokari, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Toni Ahonen, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

Artikkeli on julkaistu Promaint-lehdessä 5/20017 https://promaintlehti.fi/


Kunnossapidossa digitaalisilla ratkaisuilla haetaan lisääntynyttä kykyä reagoida ennakoivasti alkaviin vikatilanteisiin

Mitä digitaalisuudella tavoitellaan

Palvelukehitysprojektissaan ympäristöpalveluyritys Deleten tavoitteena on tuoda säiliöiden sekä putkistojen puhtauden mittaus ja monitorointi kiinteäksi osaksi prosessipuhdistuspalveluitaan. Tällöin yritys saisi hyvissä ajoin tiedon omien asiakkaidensa todellisesta puhdistustarpeesta. Samalla palvelun toimittaminen olisi mahdollista toteuttaa oikea-aikaisesti, palvelu toteutuisi tuotannon kannalta optimoidusti ja prosessipuhdistuspalvelua ostava asiakas voisi keskittyä oman tuotantonsa tekemiseen.

Syksyllä 2016 käynnistyneessä palvelukehityksessä tavoitellaan kyvykkyyttä prosessipuhdistusten ennakoimiseen, josta on seurauksena useita hyötyjä. Prosessipuhdistuksia hankkivan toimijan kannalta ennakoitavuuden hyöty voi aiheutua tuotantoajan lisääntymisestä, kun käyttökeskeytykset vähenevät. Lisäksi asiakkaalle muodostuu edullisempi palvelukokonaisuus, kun huoltopuhdistukset voidaan monissa tapauksissa tehdä prosessitukosten hoitamiseen verrattuna kevyemmällä kalustolla.

Vastaavasti palvelun tarjoajalle ennakointikyky tarjoaa mahdollisuuden hallita palveluiden toteuttamisen ajoittamista, ohjata ja käyttää henkilö- ja laiteresursseja entistä tehokkaammin, sekä hallita näiden avulla myös kustannuskehitystä. Lisäksi puhdistusten odotetaan olevan entistä turvallisempia toteuttaa, koska puhdistustarve ja lähtötilanne on hyvissä ajoin tiedossa. Tämä mahdollistaa suunnitelmallisemman puhdistuksen toteuttamisen ja optimaalisen kaluston valinnan.

Kuinka liikkeelle?

Kehitystyössä on lähdetty liikkeelle yhdessä asiakkaan kanssa. Yhdessä tuumin muun muassa tunnistettiin likaantumisen kannalta prosessin kriittiset osat eli kohteet, joissa kehitettävästä palvelusta on osoitettavissa nopeimmin sen todelliset hyödyt. Nämä kohteet ovat sitten valittu monitorointi- ja mittauspalveluiden pilottikohteiksi. Monitoroinnin ja analytiikan implementoinnin aloittaminen kriittisistä kohteista on yleisemminkin suositeltava lähestymistapa lisätä digitaalisia ratkaisuja kunnossapidossa.

Tällä hetkellä ratkaisuja kehitetään asiakkaan kanssa yhdessä valitussa pilottikohteessa, mutta kehitystyön ohjenuorana on digitaalisen puhdistuspalvelun hyödyntämismahdollisuuksien tunnistaminen myös muissa kuin teollisissa sovelluskohteissa. Näin myös kiinteistöalan sovellukset ovat erityisinä kiinnostuksen kohteina.


Oikea-aikainen ennakoiva prosessipuhdistus tuo asiakkaalle selkeän hyödyn kustannusten ja käyttövarmuuden kannalta.


Deleten tavoitteena on tuoda säiliöiden sekä putkistojen puhtauden mittaus ja monitorointi kiinteäksi osaksi prosessipuhdistuspalveluitaan.

Tutkimuksen liittyvät teknologiaselvitykset ja anturivalinnat ovat käynnissä ja IoT platform ja data-analytiikkaratkaisut on valittu. Piloteista odotetaan saatavan ensimmäisiä tuloksia vuoden 2018 alkupuolella, joiden perusteella on mahdollista arvioida palvelun arvoa tarkemmin.

Yleisesti opiksi otettavaa kuvatussa Deleten digitaalisen palvelun kehityspolussa on ollut:

  • asiakas on hyvä ottaa mukaan mahdollisimman varhain, esimerkiksi asiakkaalle merkityksellisen monitorointikohteiden valitsemiseksi,
  • palvelun arvon tunnistaminen sekä asiakkaan että palvelun tarjoajan näkökulmasta, ja
  • teknologisen kehitystyön suuntaaminen liiketoiminnallisten tavoitteiden mukaisesti.
SmartAdvantage vauhdittaa uusien innovaatioiden syntymistä

SMARTADVANTAGE on VTT:n ja Tampereen teknillisen yliopiston muodostaman osaamiskeskittymän SMACC:n (http://smacc.fi) sekä teollisten kumppanien edistämä tutkimusprojekti.

SmartAdvantagetutkimusprojektissa yhdistyvät tutkimusorganisaatioiden ja teollisten kumppaneiden yhteiset digitalisaatioon pohjautuvan uuden liiketoiminnan kehittämisen pyrkimykset. Projektin teolliset kumppanit ovat Delete Finland Oy:n lisäksi Huurre Finland Oy, Pesmel Oy, SWD Oy sekä Chiller Oy.

Lisätietoja projektista saatavilla osoitteesta http://www.vtt.fi/sites/smartadvantage.

Teollinen internet prosessipuhdistustoiminnassa

Antti Kieman Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) diplomityössä Teollinen internet prosessipuhdistustoiminnassa (2016) selvitettiin, miten teollista internetiä voidaan hyödyntää prosessipuhdistustoiminnassa ja etenkin puhdistuskohteiden valvonnassa. Lisäksi tutkittiin, mitä kilpailuetua alalla toimiva yritys voi saada käyttämällä teollista internetiä.

Ennakoivan kunnossapidon menetelmien avulla puhdistuskohteita voidaan valvoa ja ennakoida niiden tarvitseman puhdistusten tarve. Puhdistukset optimoimalla voidaan välttyä turhilta seisokkitauoilta ja varmistua laitteiden vältettävissä olevilta rikkoontumisilta.

Tutkimuksesta selviää muun muassa, että prosessipuhdistuspalveluita tarjoavan yrityksen pitää osata hinnoitella puhdistuskohteiden valvontapalvelut oikein, jotta se pystyy kasvattamaan liikevaihtoaan ja tulostaan. Tämä johtuu siitä, että valvonnassa voidaan huomata, että puhdistuksia on tehty aikaisemmin turhaan.

Markkinoinnin kannalta on tärkeää, että yritys pystyy tunnistamaan asiakashyödyt ja tuomaan ne esille myyntityössään. Teollisen internet tuomat merkittävimmät asiakashyödyt ovat seisokkien väheneminen ja tuotantolaitteiden pysyminen ehjänä.

Tutustu myös verkkosivustoomme www.delete.fi

Kaikki oikeudet Delete © 2018 www.delete.fi