Suuren risteilijän painolastiveden tankissa kaksi miestä työskentelee painepesureiden kanssa. Pimeyttä halkovat kypärälamppujen valokeilat. Miehet ovat kontallaan, koska korkeutta on vain alle metri. Pinta-alaa sen sijaan on noin sata neliötä. Tankin teräksiset tukirakenteet lokeroivat tankin ja tekevät tilasta entistä hankalamman työskentelyyn. Painepesurin pistoolin vesisuihku pakottaa tiukasti kiinnittyneen lian irtoamaan.
Silja Serenade on saapunut Raumalle kolme päivää sitten. Saman päivän aamuna se jätti matkustajat satamaan. Telakka-altaaseen saapumisen jälkeen altaasta pumpattiin vedet pois, jotta työt voitiin tehdä myös vesirajan alapuolella.
Risteilijän vuositelakoinnin yhteydessä tehdään myös muutoksia asiakkaille näkyvissä sisätiloissa. Kunnostukseen ja ylläpitoon liittyy muun muassa laivan tankkien puhdistaminen, jonka tehtävän Delete on saanut.
– Tankit ovat ehdottomasti risteilijän hankalimmat paikat puhdistaa, Deleten työnjohtaja Mika Savolainen sanoo.
Risteilijät ovat täynnä tankkeja muun muassa painolastivedelle, raskaalle polttoöljylle, harmaalle ja mustalle vedelle, käytetylle voiteluöljylle, pilssivedelle sekä makealle vedelle. Käytännössä tankit löytyvät kaikille nesteille, joita laivalla on. Näiden lisäksi on kuivatankit. Deletellä oli noin 20 Silja Serenaden tankkia puhdistettavanaan.
Hyviä miehiä
Tankit on sijoitettu laivan rakenteisiin, ja suuri osa niistä sijaitsee vedenpinnan alapuolella. Työskenteleminen laivan rakenteissa on haasteellista, koska tankkien sijoituspaikkoja ei ole suunniteltu varsinaisesti liikkumiseen.
Työntekijät solahtavat pienistä teräkseen leikatuista aukoista puhdistustehtäviinsä. Kaiken ahtauden seassa kulkevat myös painepesureiden ja imuautojen letkut.
– Ahtaimmissa paikoissa on niin kapeaa, että kaikki miehet eivät mahdu edes sisään, Savolainen sanoo.
Työvälineet ovat yksinkertaiset ja tehokkaat. Painepesurit ja imuauto ovat periaatteessa ainoat, joita tarvitaan. Imuautot on pysäköity laituriin kuiva-altaan viereen, ja letkut kulkevat laivan kyljen aukoista sisään.
Tärkeimmässä tehtävässä puhdistusoperaatiossa ovat työntekijät.
– Nämä ovat hyviä miehiä, jotka tuolla töitä tekevät, Savolainen kehuu.
– Jos kaupungilta otettaisiin tavallinen tallaaja tänne hommiin, niin häneltä menisi usko varmaan ennen kuin on päässyt edes yhden tankin peräkulmaan.
Ahtaassa, pimeässä ja märässä tilassa työskenteleminen voi Savolaisen mukaan olla monelle järkytys.
– Työkalut eivät itsessään tee mitään, vaan se on kaveri letkun päässä, joka homman hoitaa, Savolainen kertoo.
Puhdistus tankin mukaan
Tankit ovat hyvin erilaisia. Juomavedelle tarkoitetun tankin puhdistaminen vaatii erilaisia toimenpiteitä kuin käytetyn voiteluöljyn säiliöt.
– Vaikeimmin irrotettava on raskas polttoöljy, jos se on sakkautunut tankin pohjalle. Sakka muistuttaa pahimmillaan bitumia, Savolainen selittää.
Tankkien puhdistamisessa käytetään pääasiassa vettä. Esimerkiksi raskaan polttoöljyn tankki puhdistetaan kuumalla vedellä. Painepesureilla pestään sakkautunut aines siivu siivulta pois, mutta kemikaaleista ei ole siinä kohtaa apua. Muissa työvaiheissa ja työkohteissa tarvitaan kemikaaleja.
– Käytössä on erilaisia kemikaaleja ja liuottimia, Deleten Satakunnan yksikön päällikkö Ville Jalava kertoo.
– Esimerkiksi öljyisiä pintoja pestään ensin kuumalla vedellä ja sen jälkeen tarvittaessa liuottimella tai pesuaineella, tai molemmilla. Joitakin tankkeja joudutaan käsittelemään hapolla, joka sitten huuhdellaan pois.
Lisäksi esimerkiksi makeavesisäiliössä pinnat käsitellään desinfiointiaineella sen jälkeen, kun maalarit ovat tehneet työnsä, jotta tankissa vesi säilyy juomakelpoisena.
Tiukka aikataulu
Delete tekee urakkaa vuorokauden ympäri.
– Meillä on koko ajan neljä työryhmää eri tankkikohteissa töissä täällä, Jalava sanoo.
– Yhdessä tankkityöryhmässä on kolmesta viiteen henkilöä. Isoihin tankkeihin mahtuu enemmän työntekijöitä, mutta pienempiin mahtuu vain yksi tai kaksi, jolloin muut toimivat luukkumiehinä.
Risteilijän puhdistamisen urakassa erityistä on tiukka aikataulu, joka täytyy saada sujumaan muiden urakoitsijoiden kanssa.
– Kyse ei ole pelkästään meidän töistä, koska meidän puhdistamisen jälkeen työtä tulevat tekemään muun muassa hiekkapuhaltajat ja maalarit. Jos me myöhästyisimme, muut myöhästyisivät, Savolainen sanoo.
Laivan kuitenkin pitää päästä jatkamaan matkaansa tiettynä päivänä. Matkustajat ovat jo ostaneet lippunsa.
Aikataulussa pysyminen vaatii jatkuvaa suunnittelua, koska yllätyksiä tulee tuon tuosta. Kaikki ei suju aina alkuperäisen suunnitelman mukaan, mutta se tavallaan kuuluukin tehtävän luonteeseen.
– Tässä tulee koko ajan jatkuvia yllätyksiä, Savolainen kertoo.
– Meillä on toki suunnitelma ja pohjatiedot, mutta kun laiva on saatu paikoilleen ja avataan luukut, niin vasta sitten nähdään, onko tilanne lainkaan sellainen kuin on ajateltu.
Savolainen ja Jalava tarkkailevat työn etenemistä koko ajan ja tekevät tarvittavia muutoksia aikatauluihin ja työtehtäviin. He ovat jatkuvasti yhteydessä omiin työntekijöihinsä, muihin urakoitsijoihin ja työn tilaajaan.
Suunnitelma elää päivittäin, ja koko urakka kestää kaksi viikkoa. Sen jälkeen Silja Serenade ottaa jälleen ristilymatkustajia kyytiinsä.
Delete mukana Rauman telakalla
Rauman telakka koordinoi marraskuussa Tallinkille Silja Serenaden vuositelakoinnin ja laajan modernisointityön. Kuiva-altaaseen siirretty risteilijä huollettiin perusteellisesti, ja sille tehtiin myös asiakkaille näkyvää sisätilojen uudistustyötä.
– Työt etenivät hallitusti ja aikataulussa, vaikka kyseessä oli iso projekti, kertoo Rauman telakan tuotantojohtaja Markku Uusitalo.
Hänen mukaansa Rauman telakan vastuulla olivat laivan sisällä tehtävät tekniset työt. Tallink puolestaan järjesteli sisätilojen uudistustyön.
– Vuositelakoinnin yhteydessä on järkevä tehdä myös muita uudistuksia. Laiva on kuitenkin kaksi viikkoa pois liikenteestä.
Työn tekivät pääasiassa alihankkijat, jotka ovat kukin oman alansa erityisosaajia.
– Parhaimpina päivinä laivaan järjestetyllä työpaikkalounaalla oli tuhat työntekijää, Uusitalo sanoo.
Heistä 30 oli Deleten työntekijöitä ja heidän tehtävänään oli hoitaa likaiset työt. Delete on myös aiemmin toiminut yhteistyössä Rauman telakan kanssa esimerkiksi jäänmurtaja Otson ja monitoimimurtaja Fennican huoltoon liittyvissä toimissa.
Teksti ja kuvat: Mikko Huotari