Takaisin
Takaisin
Sisältö
Artikkelit
Kuvat
Videot
Lehtiarkisto
Album
Artikkelit
Kasvata energiatehokkuutta
Kierrättämällä uusiomateriaaliksi
Kiinteistöt kuntoon
Kuvat
Pääkirjoitus
Purkupalvelut
Teollisuuden kohteissa
Työturvallisuus ensin
Videot
Vieraskynä
Youtube
asbesti3
2017-06-22
Pahamaineiset haitalliset aineet
Koverharin terästehdas, Hanko.
2017-06-22
Hyvästi, Koverhar
suurtehoimurointi (2)
2017-06-22
Deleten RekryKoulutuksesta vakituinen työ kuudelle uudelle ammattilaiselle
Verohallinto purku
2017-06-22
Delete mittasi Helsingin Haapaniemenkatu 4 purkutyön hiilijalanjäljen
IMG_3037
2017-06-22
Deleten purkulaskurilla helposti arvio kiinteistön purkutyön kustannuksista
aquacutter4_pysty
2017-06-22
AquaCutter -vesipiikkausrobotti tekee työstä turvallisempaa
Haaksluoto_tapaturmapaiva
2017-06-22
Pysähdy miettimään
delete_konsultointi_purku (1)
2017-04-21
Pohjoismaiden johtavaa ympäristöpalvelua – asenne kohdillaan
Aditya Birla Domsjö. 2012
2017-04-20
Turvallisuus on Domsjö Fabrikerissa etusijalla
shipwreck in hong kong , seascape sunset
2017-04-11
Ship Recycling -hanke etsii 100-metristä laivaa purettavaksi
talonpurku5
2017-04-04
Deleten opas talonpurkajalle
Haaksluoto_006
2017-04-04
Vain 100-prosenttinen asenne on riittävän hyvä työturvallisuudessa
räjäytyspuhdistus (19)
2017-04-04
Käynninaikaiset Bang & Clean -puhdistukset teollisuuteen
lamppukuva
2017-04-04
Purkumateriaalille uutta käyttöä – Delete lanseeraa Waste-kierrätystuotteet
koulutus_artikkelikuva
2017-03-31
Vakituista työtä RekryKoulutuksella
kierratys-5
2016-12-20
Deletessä käytössä sähköinen siirtoasiakirja ja jäteraportointi
Haaksluoto_017
2016-12-20
Vastuullisuus toimintamme keskiössä – Delete auditoi jatkossa toimittajansa
niko-rantanen-1hires
2016-12-19
Uteliaisuus on valttia purkutyönjohdossa
shipwreck in hong kong , seascape sunset
2016-12-19
Vastuullinen laiva kustantaa itse omat hautajaisensa
asbesti2016-5
2016-12-19
Näin teetät asbestityöt laadukkaasti
ammassuopanorama6_ver01__ppt
2016-11-23
Ekomossa yhteistyötä kiertotalouden edistämiseksi
purkubetonin_kierto4
2016-10-06
Betonijäte hyötykäyttöön jo purkupaikalla
digitalisaatio
2016-10-06
Digitalisaation loistava tulevaisuus
delete_071014_mi-0198_hires
2016-10-06
Ongelmien deletointi on palveluammatti
trashdesign
2016-10-06
Romumuotoilu ryydittää makunautintoja
viemari_pysty_peppi
2016-10-06
Viemärit valmiina talveen
siltatyomaajuttu-20hires
2016-10-05
Tuhansien siltojen maa
slussen_purkutyo-2
2016-10-05
Uusi Slussen alkaa muodostua Tukholmassa
rajaytyspuhdistus-12
2016-10-05
Täydellä teholla räjäytyksistä huolimatta
img_4146
2016-10-05
Robotti pesee säiliöt edullisemmin
stadikka_featured2
2016-06-23
Historiaa ei voi kirjoittaa uudelleen, mutta sitä kannattaa kirjoittaa lisää.
geolampohanke-9hires
2016-06-22
Geoterminen lämpö on tosi syvältä
haapaniemenkatu_purku
2016-06-21
Helsingin Haapaniemenkadun talon purun hiilijalanjälki mitataan
legendium_delete_imatrankoskenpato0516
2016-06-21
Imatrankosken patoremontti on ensimmäinen laatuaan
IMG_4816
2016-06-20
Väsymätön ahtaan paikan työmyyrä
IMG_3512
2016-04-12
Urbaania purkua Helsingin Kasarmitorilla
katonpesumies_vaaka
2016-03-24
Pesu pidentää katon elinikää
Haaksluoto_006
2016-03-24
Turvallisuus on asennelaji
vieraskynä
2016-03-24
Näin syntyi toimialan kiinnostavin brändi
Dipoli010 (1)
2016-03-23
Harkittua ja hienovaraista purkua
Koverhar__14
2016-03-23
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Delete. Metsä Fibre Äänekoski. Tehdasalue / työmaa, panoraama.
2016-03-23
Uusi biotuotetehdas kohoaa Äänekoskelle
Delete, Jaakko Kouhia
2016-03-23
Teollisuuden ja rakentamisen jätteet kiertoon
Asbestikartoitus_vaaka_levea
2016-03-23
Asbestipurkua entistä turvallisemmin
Tanja Vepsäläinen
2016-03-23
Entistä tavoittavampaa asiakasviestintää
Deleten_autoja1
2015-12-22
Tankit puhtaiksi
7-2
2015-12-21
Puhdasta räjäyttämällä
IMG_3240
2015-12-21
Vesitorni katosi maisemasta
JoackimEriksson
2015-12-21
Pohjoismaista yhteistyötä
suurtehoimuri-5hires
2015-12-21
Näppärästi letkua pitkin
Jussi Niemelä, toimitusjohtaja, Delete Group
2015-12-21
Kasvu on elinehto
betoninpiikkausrobotti_tyomaalla_Imatran_vesivoimalaitos
2015-05-04
Imatran vesivoimalaitoksen neloskoneisto purettiin
turku_pysty_miehetjapirkko
2015-05-04
Jätteenpoltto-aseman piipusta ei nouse enää savua
simodel03_560x
2015-05-04
Kuvaus paljastaa viemärin viat
ville_ja_heidi-featured
2015-05-04
Kiinteistön kasvojenpesu
Delete-NesteOil_MI-0193_web
2015-05-04
Megaluokan suurseisokki
jussi560pxl_levea
2015-05-04
Tervetuloa Deleten uuteen verkkolehteen
IMG_1291
2015-05-04
Kierrättämällä polttoainetta
_MG_0622
2015-05-04
Jakomäessä puretaan
2017-06-22
Delete verkkolehti 2/2017
2017-04-11
Delete verkkolehti 1/2017
2016-12-20
Delete verkkolehti 4/2016
2016-10-06
Delete verkkolehti 3/2016
2016-06-23
Delete verkkolehti 2/2016
2016-03-24
Delete verkkolehti 1/2016
2015-12-22
Delete verkkolehti 2/2015
2015-04-20
Delete verkkolehti 1/2015

Ship Recycling -hanke etsii 100-metristä laivaa purettavaksi

Tekesin rahoittamassa Ship Recycling -hankkeessa kartoitetaan Suomen vahvuuksia suurten valtamerilaivojen purkumaana. Nyt hankkeessa on siirrytty vaiheeseen, jossa etsitään sopivaa pilottilaivaa purettavaksi ja kierrätettäväksi. Delete on mukana hankkeessa toteuttamassa pilottilaivan purkamisen.

Artikkelit
Julkaistu 2017-04-11

Vastuullinen kierrätysvaade Euroopan maiden lipun alla purjehtiville aluksille realisoituu mahdollisesti jo tämän vuoden aikana. EU-säännökset vahvistetaan niin, että kyseiset laivat täytyy purkaa sertifioidusti EU:n alueella. Suomi haluaa kartoittaa erityisesti osaamistaan suurien, yli 100-metristen laivojen purkumaana, joita EU-alueella ei pureta vielä missään.

Projektissa ovat mukana Deleten lisäksi Turun Korjaustelakka Oy, Meriaura Oy ja Pesupalvelu Hans Langh Oy. Kaikki hoitavat hankkeessa omaa osaamistaan vastaavaa kokonaisuutta.

Kuva: Turun Korjaustelakka

Pilottilaiva etsinnässä

Meriauralla on hankkeessa mielenkiintoinen vastuu projektin alussa, sillä sen tehtävänä on hankkia sopiva purkualus. Jo laivaa hankittaessa se kartoitetaan tarkasti. Kartoituksessa selvitetään mahdolliset haitta-aineet ja muu rakenne. Samoin valmistellaan suunnitelma purkumenetelmistä. Olennaista on myös se, missä laiva sijaitsee, onko se miten merikelpoinen ja miten esimerkiksi hinaaminen onnistuu Turun korjaustelakalle.

Purettavaksi ja kierrätettäväksi ostettavan laivan löytäminen järkevän matkan päästä ei välttämättä ole helppo projekti.

Romulaiva on kallis investointi, joka maksaa materiaalina itsensä takaisin

Purkulaivat ovat rahanarvoista. Niiden arvo vaihtelee aluksen tyypin ja koon mukaan. Pilottihankkeessa puretaan joko matkustajaliikenteessä tai rahtiliikenteessä ollut laiva. Vaihtoehtoisesti voidaan myös purkaa kaksi pienempää laivaa, jos yhtä sopivaa suuremman kokoluokan alusta ei löydy.

Matkustajaliikenteessä ollut alus tuottaa kierrättäjälle jonkun verran enemmän kiinteää, sisustusmateriaaleista ja sisärakenteista muodostuvaa materiaalia. Itse runko ja koneet ovat se arvokkain osa, sillä ne ovat suurimmaksi osaksi kierrätettäviä metalleja.

Kokonaisbudjetti pilottihankkeelle on 1,2 miljoonaa euroa. Se muodostuu laivan hankintahinnasta, purku-, puhdistus- ja telakointikuluista sekä materiaalien laivauskuluista. Takaisinmaksuna kokonaisuudelle toimii laivan rakennusmateriaali, josta saadaan toivottavasti hyvä hinta, kun se myydään jatkokäyttöön ostajille.

Deletestä projektissa on päävastuullisesti mukana toimialapäällikkö Janne Salonen.

Janne Salonen
Toimialapäällikkö, Massiivipurkupalvelut
+358 40 717 7600

Purku on melko nopeaa

Vaikka kyseessä on laiva, tehdään purku samanlaisena lajittelevana purkuna kuin vaikkapa rakennuksenkin purku. Purun osuudelle on varattu hankkeessa noin 300 000 euroa. Purkutyö käynnistyy sisäpurulla, joka on aikaa vievin osuus. Työ alkaa haitta-aineiden poistamisella, jonka jälkeen lähtee liikkeelle muu sisäpurku.

– Sisäpurkutöiden kesto riippuu kovasti löydetyn laivan tyypistä. Puhdas rahtilaiva esimerkiksi on sisäpurultaan yksinkertaisempi kuin vaikkapa matkustajaliikenteessä toiminut alus. Matkustaja-aluksissa luonnollisesti on erilaista sisustuksellista materiaalia ja eristeitä enemmän purettavaksi. Sisäpurku tehdään mahdollisuuksien mukaan laiturissa. Silloin ei vielä ole tarvetta käyttää Turun korjaustelakan kuiva-allasta, kertoo toimialapäällikkö Janne Salonen Deleteltä.

Tässä vaiheessa tulee myös työn alle aluksen takkien puhdistus nestemäisistä jätteistä. Sen työn hoitaa puhdistusyritys Hans Langh.

Itse järeämpi purku eli rungon purku tehdään telakan kuiva-altaassa. Laiva yksinkertaisesti ajetaan telakalle, allas tyhjennetään vedestä ja purkukoneet pääsevät työskentelemään laivan rungon ympärillä ketterästi.

– Kuivatelakalla on se etu, että purussa käytettävät kaivinkoneet voivat liikkua purkukohteen ympärillä altaassa melko vapaasi, kertoo Salonen.

 

Salonen valottaa vielä, että aluksen kansirakennetta on mahdollista alkaa pilkkomaan palasiksi polttoleikkaamalla laivan ollessa laiturissa jo ennen kuin se telakoidaan.

– Telakointiaika on purkamisen kallein osuus, sillä telakoinnilla on määräaikansa ja hintansa. Purku kuivatelakalla on siis hoidettava ajallaan ja ripeästi. Kaikki muu mahdollinen purkaminen tehdään jo laiturissa. Koko sisäpurun jäljiltä jäljellä oleva komeus leikataan ja palastellaan kuivatelakan altaassa kappaleiksi, jotka on helppo laivata suoraan satamasta jatkokäyttöön. Palastelu tapahtuu purkukoneiden eri työkaluilla kuten nokkaleikkurilla ja muilla metallileikkureilla. Tarvittaessa runkoa polttoleikataan, jos metallileikkureiden teho ei riitä.

Laivanpurkukokemus karttuu

Salosella on kokemusta ainakin puolesta tusinasta laivapurusta.

– Noin neljä tuhatta tonnia painavan aluksen purkaminen kestää arviolta Deleteltä yhden kuukauden. Löydettävä pilottilaiva määrittää kokonsa mukaan purkutyön suuruuden ja keston. Vaihtoehtoisesti purettavaksi voisi tulla myös kaksi pienempää alusta, jos yhtä suurta, projektiin sopivaa laivaa ei löydy.

– Sanoisin, että pieniä aluksia eli muutamien satojen tonnien aluksia on melko yksinkertaista purkaa. Toki jokaisessa kohteessa on omat haasteensa, kertoo Janne Salonen laivanpurkukokemuksestaan.

– Kun siirrytään aluksissa kokoluokaltaan LDT:n noin tuhanteen tonniin, on purkaminenkin jo ihan eri lailla monimuotoisempaa. Tämän kokoluokan aluksia Suomessa ei ole aikaisemmin juuri purettu, summaa Salonen.

Kuva: Turun Korjaustelakka

Mitä jää jäljelle, kun alus on purettu?

Kierrätyksen ja purun lopputulemana syntyy paljon rautaa ja muita metalleja. Ne pyritään saamaan kierrätykseen mahdollisimman lähelle, jotta kuljetukset eivät synnytä turhaa hiilijalanjälkeä ja turhia kustannuksia. Hyvä käyttökohde materiaalille on esimerkiksi suomalainen metalliteollisuus ja terästeollisuus. Meriaura hoitaa tässä pilottihankkeessa materiaalien kuljetukset jatkokäyttöön.

Koko Ship Recycling -hankkeen taustalla pyörii kolme eri päättötyötä. Ne keskittyvät muun muassa projektin ympäristönäkökohtiin, tekniseen puoleen sekä kaupallisiin näkökulmiin hankkeen ja liiketoiminnan jatkoa ajatellen.

– Tekes taustalla mahdollistaa sen, että projektin yhteydessä voidaan tehdä tällaista tutkimus ja kehitystyötä. Samalla mahdollistuu myös se, että purkumenetelmiä voidaan kehittää ja tutkia tarkemmin, päättää Salonen.

shipwreck in hong kong , seascape sunset

Tutustu myös verkkosivustoomme www.delete.fi

Kaikki oikeudet Delete © 2017 www.delete.fi