Takaisin
Takaisin
Sisältö
Artikkelit
Kuvat
Videot
Lehtiarkisto
Album
Artikkelit
Energiatehokkuus
Kiertotalous
Kiinteistöt kuntoon
Kuvat
Pääkirjoitus
Purkupalvelut
Teollisuuden kohteissa
Työturvallisuus
Videot
Vieraskynä
Youtube
Kuva hissikuilusta
2018-12-11
Riihimäen sairaalan hissipurku
Artikkelin haastateltavat yhteiskuvassa
2018-10-08
Olympiastadion rakentuu monen toimijan yhteistyöllä
Delete räjäytyspuhdistuslaitteistoa
2018-07-18
Regulaatio kirittää päästöjä hillitseviä innovaatioita teollisuudessa
2018-06-15
Räjäytystekniikan ritarit
2018-06-08
Marko Virtanen on Deleten Pelle Peloton
2018-02-06
Parasta päälle voimalaitosten huollossa
2018-01-23
Putkiremontti alkaa tarkalla kuntokartoituksella
2018-01-11
Valaistuja kasvihuoneita kierrätetyistä ikkunoista
2017-12-07
Matinkylän jäähallin kolmas elämä
2017-12-07
Upouutta vanhaa saneeraamalla – Ratina on Tampereen uusi ostoskeskittymä
2017-12-07
Suomen vanhin tuulivoimalapuisto purettiin ja materiaalit kierrätettiin
2017-12-07
Digitalisaatio tuo ennakoitavuutta prosessipuhdistukseen
2017-12-07
Metsä Groupin biotuotetehdas on kestävän biotalouden edelläkävijä
2017-12-05
Deleten RekryKoulutus alkaa jälleen
2017-11-09
Sukkatehtaan uusi elämä – toimistotiloista moderneiksi asuinhuoneistoiksi
Asbestikartoitus ja näytteidenotto kylpyhuoneesta ennen linjasaneerausta
2017-11-09
Huolellinen asbestikartoitus on tärkeä osa onnistunutta linjasaneerausta
2017-09-18
Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui
2017-06-22
Pahamaineiset haitalliset aineet
2017-06-22
Hyvästi, Koverhar
2017-06-22
Deleten RekryKoulutuksesta vakituinen työ kuudelle uudelle ammattilaiselle
2017-06-22
Delete mittasi Helsingin Haapaniemenkatu 4 purkutyön hiilijalanjäljen
2017-06-22
Deleten purkulaskurilla helposti arvio kiinteistön purkutyön kustannuksista
2017-06-22
AquaCutter -vesipiikkausrobotti tekee työstä turvallisempaa
2017-06-22
Pysähdy miettimään
2017-04-21
Pohjoismaiden johtavaa ympäristöpalvelua – asenne kohdillaan
2017-04-20
Turvallisuus on Domsjö Fabrikerissa etusijalla
2017-04-11
Ship Recycling -hanke etsii 100-metristä laivaa purettavaksi
2017-04-04
Deleten opas talonpurkajalle
2017-04-04
Vain 100-prosenttinen asenne on riittävän hyvä työturvallisuudessa
2017-04-04
Käynninaikaiset Bang & Clean -puhdistukset teollisuuteen
2017-04-04
Purkumateriaalille uutta käyttöä – Delete lanseeraa Waste-kierrätystuotteet
2017-03-31
Vakituista työtä RekryKoulutuksella
2016-12-20
Deletessä käytössä sähköinen siirtoasiakirja ja jäteraportointi
2016-12-20
Vastuullisuus toimintamme keskiössä – Delete auditoi jatkossa toimittajansa
2016-12-19
Uteliaisuus on valttia purkutyönjohdossa
2016-12-19
Vastuullinen laiva kustantaa itse omat hautajaisensa
2016-12-19
Näin teetät asbestityöt laadukkaasti
2016-11-23
Ekomossa yhteistyötä kiertotalouden edistämiseksi
2016-10-06
Betonijäte hyötykäyttöön jo purkupaikalla
2016-10-06
Digitalisaation loistava tulevaisuus
2016-10-06
Ongelmien deletointi on palveluammatti
2016-10-06
Romumuotoilu ryydittää makunautintoja
2016-10-06
Viemärit valmiina talveen
2016-10-05
Tuhansien siltojen maa
2016-10-05
Uusi Slussen alkaa muodostua Tukholmassa
2016-10-05
Täydellä teholla räjäytyksistä huolimatta
2016-10-05
Robotti pesee säiliöt edullisemmin
2016-06-23
Historiaa ei voi kirjoittaa uudelleen, mutta sitä kannattaa kirjoittaa lisää.
2016-06-22
Geoterminen lämpö on tosi syvältä
2016-06-21
Helsingin Haapaniemenkadun talon purun hiilijalanjälki mitataan
2016-06-21
Imatrankosken patoremontti on ensimmäinen laatuaan
2016-06-20
Väsymätön ahtaan paikan työmyyrä
2016-04-12
Urbaania purkua Helsingin Kasarmitorilla
2016-03-24
Pesu pidentää katon elinikää
2016-03-24
Turvallisuus on asennelaji
2016-03-24
Näin syntyi toimialan kiinnostavin brändi
2016-03-23
Harkittua ja hienovaraista purkua
2016-03-23
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
2016-03-23
Uusi biotuotetehdas kohoaa Äänekoskelle
2016-03-23
Teollisuuden ja rakentamisen jätteet kiertoon
2016-03-23
Asbestipurkua entistä turvallisemmin
Tanja Vepsäläinen
2016-03-23
Entistä tavoittavampaa asiakasviestintää
2015-12-22
Tankit puhtaiksi
2015-12-21
Puhdasta räjäyttämällä
2015-12-21
Vesitorni katosi maisemasta
2015-12-21
Pohjoismaista yhteistyötä
2015-12-21
Näppärästi letkua pitkin
2015-12-21
Kasvu on elinehto
2015-05-04
Imatran vesivoimalaitoksen neloskoneisto purettiin
2015-05-04
Jätteenpoltto-aseman piipusta ei nouse enää savua
2015-05-04
Kuvaus paljastaa viemärin viat
2015-05-04
Kiinteistön kasvojenpesu
2015-05-04
Megaluokan suurseisokki
2015-05-04
Tervetuloa Deleten uuteen verkkolehteen
2015-05-04
Kierrättämällä polttoainetta
2015-05-04
Jakomäessä puretaan
2017-12-07
Delete verkkolehti 3/2017
2017-06-22
Delete verkkolehti 2/2017
2017-04-11
Delete verkkolehti 1/2017
2016-12-20
Delete verkkolehti 4/2016
2016-10-06
Delete verkkolehti 3/2016
2016-06-23
Delete verkkolehti 2/2016
2016-03-24
Delete verkkolehti 1/2016
2015-12-22
Delete verkkolehti 2/2015
2015-04-20
Delete verkkolehti 1/2015
Uusi Slussen alkaa muodostua Tukholmassa

Vuosien keskustelujen jälkeen työt ovat vihdoin alkaneet yhdessä Ruotsin puhutuimmista rakennusprojekteista.

Lopultakin yksi Tukholman maamerkeistä, 80-vuotias Slussen, puretaan ja rakennetaan kokonaan uudelleen. Deleten työnjohtaja Lars-Olof Dahl ja Skanskan tuotantopäällikkö Martin Klimt kertovat, miten työ etenee. 

Purkupalvelut
Julkaistu 2016-10-05

Näkyvä hanke, jonka suurin haaste on logistiikka

Tiistaiaamuna Slussenin kupeessa sijaitsevan Stadsgårdenin kohdalla pyöräilijät suhahtelevat ohi tilapäisillä pyöräteillä ja jalankulkijat yrittävät opastekylttien avulla parhaansa mukaan olla jäämättä hermostuneiden pyöräilijöiden ja autoilijoiden alle. Kaikkialla on valtavasti liikettä. Maan alla kiitää metro, joka kuljettaa päivässä 270 000 matkustajaa tämän tunnetun liikennepaikan kautta. Tämän lisäksi tulevat vielä kaupungin linja-autot ja Nacka/Värmdön paikallinen joukkoliikenne. Ruotsissa ei ole montaa paikkaa, jonka läpi kulkisi enemmän ihmisiä kuin Slussenin.

Ylhäällä Slussen-projektin konttoritiloissa suurista ikkunoista aukeaa loistava näkymä alla levittäytyvälle rakennustyömaa-alueelle. Täällä Lars-Olof Dahl kertoo, että tämän tärkeän hankkeen suurin haaste on nimenomaan logistiikka.

– Tilanne oli vielä pahempi alussa, kun risteilyalukset toivat tänne turisteja eivätkä kaikki opastekyltit vielä olleet paikallaan. Paikalliset ihmiset eivät löytäneet edes omia linja-autojaan, joten kaikenlaista sotkua syntyi.

 

slussen_purkutyo-12Lars-Olof Dahl ja Martin Klimt Skanskan projektikonttorilla.

Sekä hän että Martin Klimt kertovat, että asiat sujuvat nykyään paremmin.

– Turisteilla on toki edelleen vaikeuksia löytää oikeat reitit, mutta toisaalta niinhän asia saattoi olla jo ennen uuden Slussenin rakennustöiden aloittamista, Martin Klimt sanoo.

– Nykyään tukholmalaiset tietävät tämän olevan rakennustyömaa-aluetta eivätkä tule tänne. Pyörätietkin toimivat nyt paremmin kuin ennen.

Koko rakennustyön rahoittava Tukholman kaupunki vastaa kaikesta ulkoisesta viestinnästä jatkuvasti uudistuvien opastekylttien avulla. Södermalmstorgilla ja monissa muissa paikoissa on sulkukohtien luona Securitaksen vartijoita, jotka auttavat ihmisiä löytämään haluamaansa paikkaan. Monilla ohikulkijoilla on tähän paikkaan omakohtainen suhde jo usean vuosikymmenien ajalta, ja he ottavat esiin kameran tai kännykkäkameran taltioidakseen tätä historiallista muodonmuutosta. Lars-Olofin mukaan heillä ei kuitenkaan ole ollut ongelmia asiattomien henkilöiden kanssa, jollei yli-innokkaita Pokémonien jahtaajia oteta huomioon.

 

TAVOITTEENA KOHTAAMISPAIKKA

Tukholman kaupunki on valinnut Skanskan urakoitsijaksi uudistustyön kahteen suurimpaan projektiin. Ensimmäinen sopimus, Entreprenad SN 71, koskee sulkuun ja laitureihin liittyviä töitä – esimerkiksi purku-, maarakennus-, paalutus- ja perustustöitä sekä betoni- ja teräsrakenteiden tekoa. Toinen, Entreprenad SN 81, sisältää Slussenin uudet rakenteet Södermalmilla.

Uuden Slussenin rakentamiseen liittyvät työt on jaettu monille eri urakoitsijoille, joiden työt on sovitettava niin, että pystymme toimimaan keskenämme samassa tahdissa. Lisäksi työhön liittyy todella paljon erilaisia sidosryhmiä: Tukholman kaupunki, Tukholman satamat, yksityiset kiinteistönomistajat, johdonomistajat ja niin edelleen.

Lisätietoja projekti Slussenista voi lukea projektin omilta verkkosivuilta. Projekt Slussenin kotisivu.


 

 

Pokemonitkin ruuhkauttavat työmaata

– Pokémoneja sijoitetaan kaikkialle eivätkä niiden sijoittajat tiedä, että tämä on nykyään rakennustyömaa-alue. Eräänä päivänä portilla seisoi 200 ihmistä, jotka halusivat sisään jahtaamaan jotakin hirviötä. Tämä on aivan uusi ilmiö.

Miksi Slussen nykyisessä muodossaan puretaan?

Nykymuotoisen Slussenin purkamiseen on kolme pääsyytä.

Ensimmäinen on Mälaren-järven pinnankorkeuden säätely. Toinen syy on, että nykyinen perustus on liian huonossa kunnossa. Viimeisimpänä halutaan myös siirtää liikenne pois näkyvistä ja rakentaa sen sijaan paikka, jossa ihmiset voivat kohdata toisiaan.

Korkean kierrätysasteen unelmaprojekti

Säännöllisesti entisellä 80-vuotiaalla Slussenilla käyneet tietävät, kuinka se ajan mittaan rapautui huonoon kuntoon. Samalla Slussen kuitenkin on perinteinen paikka, jolla on suuri merkitys monille ihmisille. Juuri tämä tekee tästä projektista Lars-Olofille niin merkityksellisen.

– Purkutekniikan kannalta kohde ei ole mitenkään erikoinen: kyse on vain suuresta määrästä betonia, joka on siirrettävä pois mahdollisimman rauhallisesti häiritsemättä liikaa ulkopuolisia. Käytämme paljon leikkureita ja mahdollisimman vähän vasarointia, jotta melutaso pysyy matalana. Paikalla on kuitenkin aivan erityinen historia, ja siksi sitä voi pitää yhdenlaisena unelmaprojektina, hän sanoo.

Tällä hetkellä Deletellä on paikalla neljä työntekijää ja kolme purkukonetta – yksi 60-tonninen ja kaksi 30-tonnista. Tapaamistamme seuraavana päivänä osa puretusta materiaalista lastataan kuorma-autoihin ja kuljetetaan Västerhaningeen, jossa betoni murskataan uudelleenkäyttöä varten. Lars-Olof arvioi, että kaikkiaan 98–99 prosenttia materiaalista pystytään kierrättämään.

 

slussen_purkutyo-2vaaka

slussen_purkutyo-22

– Koko tie Slusseniin on nyt kantavuudeltaan BK1-luokitettu, joten voimme ajattaa kuorma-autoja täyteen lastattuina ja vähentää siten kaupungin läpi ajavien kuorma-autojen määrää. Myös ympäristön kannalta on hyväksi, että voimme puolittaa kuorma-autojen määrän.

– Se on hyvin kausiluonteista. Viime kuukausina olemme vain purkaneet, mutta nyt meillä on paljon materiaalia valmiina pois vietäväksi. Sen kuljettaminen kestää arviolta kaksi viikkoa.

– Uskoisin, että tässä vaiheessa kuljetetaan pois kaikkiaan 5 000 kuutiota betonia, Martin arvelee.

 

Hyvää yhteistyötä

Miksi tämä kunniakas tehtävä lankesi juuri Deletelle? Hintalapulla oli luonnollisesti merkitystä, samoin kuin teknisellä kapasiteetilla ja kokemuksella. Martinin mukaan suuri etu on myös siitä, että Deletellä on kokemusta sekä ympäristösaneerauksesta että raskaista purkutöistä.

– Työtä olisi ollut vaikea jakaa eri urakoitsijoille eikä lopputulos olisi ollut yhtään halvempi tai parempi, hän sanoo ja kertoo, että yhteistyö on sujunut hyvin.

– Delete on ollut mukana jo aikaisesta vaiheesta, mistä oli se hyöty, että pystyimme yhdessä keskustelemaan tarvittavista ratkaisuista.

Vaikka purkusuunnitelma olisi kuinka yksityiskohtainen, joskus olosuhteet voivat muuttua kesken kaiken. Siksi pitää aina olla varasuunnitelma ja suhtautua asioihin ennakoivasti. Eikä työturvallisuudesta saa koskaan tinkiä. Joka aamu kello seitsemän Lars-Olof tapaa kollegansa aamupalaverissa, jossa keskitytään turvallisuusasioihin.

– Slussen ei ole yhtenäinen rakennelma, vaan se koostuu lukuisista eri osista. Laajenemissaumat ovat irtonaisina toisiaan vasten, mikä hankaloittaa purkamista ja pakottaa tekemään sen tarkalleen tietyssä järjestyksessä. Jos asioita kaikesta huolimatta tehdään väärässä järjestyksessä, voi tapahtua vaikka mitä. Niin ei vain saa käydä.

TEKSTI: Patrik Wirén
KUVAT: Delete

Kaikki oikeudet Delete © 2018 www.delete.fi