Takaisin
Takaisin
Sisältö
Artikkelit
Kuvat
Videot
Lehtiarkisto
Album
Artikkelit
Energiatehokkuus
Kiertotalous
Kiinteistöt kuntoon
Kuvat
Pääkirjoitus
Purkupalvelut
Teollisuuden kohteissa
Työturvallisuus
Videot
Vieraskynä
Youtube
Artikkelin haastateltavat yhteiskuvassa
2018-10-08
Olympiastadion rakentuu monen toimijan yhteistyöllä
Delete räjäytyspuhdistuslaitteistoa
2018-07-18
Regulaatio kirittää päästöjä hillitseviä innovaatioita teollisuudessa
2018-06-15
Räjäytystekniikan ritarit
2018-06-08
Marko Virtanen on Deleten Pelle Peloton
2018-02-06
Parasta päälle voimalaitosten huollossa
2018-01-23
Putkiremontti alkaa tarkalla kuntokartoituksella
2018-01-11
Valaistuja kasvihuoneita kierrätetyistä ikkunoista
2017-12-07
Matinkylän jäähallin kolmas elämä
2017-12-07
Upouutta vanhaa saneeraamalla – Ratina on Tampereen uusi ostoskeskittymä
2017-12-07
Suomen vanhin tuulivoimalapuisto purettiin ja materiaalit kierrätettiin
2017-12-07
Digitalisaatio tuo ennakoitavuutta prosessipuhdistukseen
2017-12-07
Metsä Groupin biotuotetehdas on kestävän biotalouden edelläkävijä
2017-12-05
Deleten RekryKoulutus alkaa jälleen
2017-11-09
Sukkatehtaan uusi elämä – toimistotiloista moderneiksi asuinhuoneistoiksi
Asbestikartoitus ja näytteidenotto kylpyhuoneesta ennen linjasaneerausta
2017-11-09
Huolellinen asbestikartoitus on tärkeä osa onnistunutta linjasaneerausta
2017-09-18
Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui
2017-06-22
Pahamaineiset haitalliset aineet
2017-06-22
Hyvästi, Koverhar
2017-06-22
Deleten RekryKoulutuksesta vakituinen työ kuudelle uudelle ammattilaiselle
2017-06-22
Delete mittasi Helsingin Haapaniemenkatu 4 purkutyön hiilijalanjäljen
2017-06-22
Deleten purkulaskurilla helposti arvio kiinteistön purkutyön kustannuksista
2017-06-22
AquaCutter -vesipiikkausrobotti tekee työstä turvallisempaa
2017-06-22
Pysähdy miettimään
2017-04-21
Pohjoismaiden johtavaa ympäristöpalvelua – asenne kohdillaan
2017-04-20
Turvallisuus on Domsjö Fabrikerissa etusijalla
2017-04-11
Ship Recycling -hanke etsii 100-metristä laivaa purettavaksi
2017-04-04
Deleten opas talonpurkajalle
2017-04-04
Vain 100-prosenttinen asenne on riittävän hyvä työturvallisuudessa
2017-04-04
Käynninaikaiset Bang & Clean -puhdistukset teollisuuteen
2017-04-04
Purkumateriaalille uutta käyttöä – Delete lanseeraa Waste-kierrätystuotteet
2017-03-31
Vakituista työtä RekryKoulutuksella
2016-12-20
Deletessä käytössä sähköinen siirtoasiakirja ja jäteraportointi
2016-12-20
Vastuullisuus toimintamme keskiössä – Delete auditoi jatkossa toimittajansa
2016-12-19
Uteliaisuus on valttia purkutyönjohdossa
2016-12-19
Vastuullinen laiva kustantaa itse omat hautajaisensa
2016-12-19
Näin teetät asbestityöt laadukkaasti
2016-11-23
Ekomossa yhteistyötä kiertotalouden edistämiseksi
2016-10-06
Betonijäte hyötykäyttöön jo purkupaikalla
2016-10-06
Digitalisaation loistava tulevaisuus
2016-10-06
Ongelmien deletointi on palveluammatti
2016-10-06
Romumuotoilu ryydittää makunautintoja
2016-10-06
Viemärit valmiina talveen
2016-10-05
Tuhansien siltojen maa
2016-10-05
Uusi Slussen alkaa muodostua Tukholmassa
2016-10-05
Täydellä teholla räjäytyksistä huolimatta
2016-10-05
Robotti pesee säiliöt edullisemmin
2016-06-23
Historiaa ei voi kirjoittaa uudelleen, mutta sitä kannattaa kirjoittaa lisää.
2016-06-22
Geoterminen lämpö on tosi syvältä
2016-06-21
Helsingin Haapaniemenkadun talon purun hiilijalanjälki mitataan
2016-06-21
Imatrankosken patoremontti on ensimmäinen laatuaan
2016-06-20
Väsymätön ahtaan paikan työmyyrä
2016-04-12
Urbaania purkua Helsingin Kasarmitorilla
2016-03-24
Pesu pidentää katon elinikää
2016-03-24
Turvallisuus on asennelaji
2016-03-24
Näin syntyi toimialan kiinnostavin brändi
2016-03-23
Harkittua ja hienovaraista purkua
2016-03-23
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
2016-03-23
Uusi biotuotetehdas kohoaa Äänekoskelle
2016-03-23
Teollisuuden ja rakentamisen jätteet kiertoon
2016-03-23
Asbestipurkua entistä turvallisemmin
Tanja Vepsäläinen
2016-03-23
Entistä tavoittavampaa asiakasviestintää
2015-12-22
Tankit puhtaiksi
2015-12-21
Puhdasta räjäyttämällä
2015-12-21
Vesitorni katosi maisemasta
2015-12-21
Pohjoismaista yhteistyötä
2015-12-21
Näppärästi letkua pitkin
2015-12-21
Kasvu on elinehto
2015-05-04
Imatran vesivoimalaitoksen neloskoneisto purettiin
2015-05-04
Jätteenpoltto-aseman piipusta ei nouse enää savua
2015-05-04
Kuvaus paljastaa viemärin viat
2015-05-04
Kiinteistön kasvojenpesu
2015-05-04
Megaluokan suurseisokki
2015-05-04
Tervetuloa Deleten uuteen verkkolehteen
2015-05-04
Kierrättämällä polttoainetta
2015-05-04
Jakomäessä puretaan
2017-12-07
Delete verkkolehti 3/2017
2017-06-22
Delete verkkolehti 2/2017
2017-04-11
Delete verkkolehti 1/2017
2016-12-20
Delete verkkolehti 4/2016
2016-10-06
Delete verkkolehti 3/2016
2016-06-23
Delete verkkolehti 2/2016
2016-03-24
Delete verkkolehti 1/2016
2015-12-22
Delete verkkolehti 2/2015
2015-04-20
Delete verkkolehti 1/2015
Kiertotalous
Julkaistu 2016-12-19

Vastuullinen laiva kustantaa
itse omat hautajaisensa

Maailmassa puretaan vuosittain tuhatkunta yli 150-metristä valtamerilaivaa, joista satakunta on eurooppalaisia. Tiukentuvien EU-säännösten ansiosta purkua ei jatkossa voi enää tehdä Aasian vastuuttomilla laivahautausmailla. Delete on ollut aktiivisesti mukana Tekesin rahoittamassa Ship Recycling -hankkeessa, jossa on kartoitettu Suomen vahvuuksia suurten valtamerilaivojen purkumaana.

Me kaikki tunnistamme uutiskuvat Bangladeshin hiekkarannoilta, joissa matalikolle ajetun valtamerilaivan kimpussa häärii tuhansia työntekijöitä lähinnä lihasvoimiin turvautuen. On selvää, että nämä alkeelliset aluskierrätyslaitokset eivät täytä miltään osin länsimaiden asettamia vaatimuksia työturvallisuudesta tai ympäristön suojelusta.

Näillä näkymillä jo vuoden 2017 aikana EU-säännökset vahvistetaan niin, että EU-maiden lipun alla purjehtineet laivat täytyy purkaa sertifioidusti EU:n alueella. Direktiivillä halutaan varmistaa, että jatkossa laivat puretaan ihmisten ja ympäristön kannalta turvallisesti. Uusi sääntely on samaan aikaan sekä haaste että mahdollisuus. Haaste on se, että yhdessäkään EU-maassa ei tällä hetkellä pureta yli 100-metrisiä laivoja. Tämä on mahdollisuus suomalaiselle meriteollisuudelle. Ship Recycling -selvitys osoitti, että Suomessa on erinomaiset mahdollisuudet ja valmiudet aloittaa kaupallinen toiminta elinkaarensa päässä olevien valtamerilaivojen purkamiseksi.

Purkaminen vaatii tarkkaan koordinointia

Selvityshankkeeseen osallistuvat yritykset – Turun Korjaustelakka, Meriaura, Delete Finland ja Hans Langh – ovat tehneet laivan purkamisesta virtuaalimallinnuksen, jonka avulla on rakennettu optimaalinen työnkulku- ja tavaravirtaprosessi. Toimialapäällikkö Janne Salonen Deleteltä kuvaa prosessia:

– Ensin tehdään laivan sisäpurku, jossa otetaan talteen esimerkiksi elektroniikka ja mahdolliset asbestipitoiset eristeet. Kun ne on poistettu pitkälti käsityönä, laiva ajetaan Turun Korjaustelakan suureen 265 x 70 -metriseen kuiva-altaaseen, jossa aluksesta poistetaan ensin nesteet, joita isossa käytöstä poistetussakin valtamerilaivassa on säiliöautoittain. Telakka-altaan vuokra on kallista, joten koneellisen purun pitää olla tehokasta ja hyvin organisoitua. Tämä on meidän deleteläisten vahvuusalue. 150 metrin kuivarahtialuksen konepurku tehdään kahdessa tai kolmessa vuorossa. Kaksi järeää purkukonetta ja -koneenkäyttäjät, kaksi kuljetusautoa ja työnjohtaja pilkkovat valtamerijätin 6–8 viikossa.

Janne Salonen
Toimialapäällikkö, massiivipurku
+358 40 717 7600
Mitä esimerkin 150-metrisestä kuivarahtialuksesta jää jäljelle?

Tanskalaisten pienempien laivojen purkukokemusten mukaan noin 10 % on kiinteää ongelmajätettä. Loput 90 % on kierrättävää, josta suuri osa arvomateriaaleja kuten messinkiä, kuparia, alumiinia ja ruostumatonta terästä. Deleten purkamasta esimerkkilaivasta saadaan otettua talteen kierrätysmateriaaleja arviolta 4 000–5 000 tonnia. Korjaustelakan hyvän logistisen sijainnin ansiosta Meriauran kuljetukseen sopiva kalusto kuljettaa kierrätysmateriaalit meriteitse kierrätysmateriaalin ostajalle.

Purkulaiva on rahanarvoista omaisuutta. Intialaiset purkamot maksavat 200-metrisestä kaasulaivasta jopa parikymmentä miljoonaa dollaria. Esimerkissämme käytetyn 150-metrisen kuivarahtialuksenkin kierrätysmateriaalien arvo lasketaan miljoonissa.

Muutaman vuoden päästä, kun vastuullinen kierrätys on vakiintunut eurooppalainen käytäntö, olemme toivottavasti tilanteessa, jossa jokainen laiva kustantaa itse omat hautajaisensa. Laivanomistajalta kerätään esimerkiksi satamamaksujen yhteydessä kierrätysmaksuja. Kun aluksen elinkaari on lopussa, omistajalle on kerääntynyt rahastoon kierrätysmaksu, jolla hän kustantaa aluksen purkamisen ja kierrätyksen kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, Salonen visioi.

Rakennetaan, korjataan ja sitten puretaan

Suomi on vahvistanut asemaansa erikoislaivarakennuksen edelläkävijämaana. Viranomaiset ovat nyt viimein kiinnittäneet huomion suunnittelu- ja rakennusvaiheen lisäksi alusten koko elinkaaren vastuullisuuteen. Jatkossa laivoja saa purkaa vain EU:n kierrätystelakkalistaukseen hyväksytty toimija. Lisäksi purkajan täytyy olla erikseen sertifioitu purkutoimintaa varten.

– Turun Korjaustelakka on Suomen ainoa korjausrakentamiseen erikoistunut telakka, joka soveltuu kooltaan valtamerilaivojen purkamista varten. Pyrimme EU-listaukseen viimeistään kesän 2017 aikana ja toivomme saavamme silloin koetoimiluvan. Uskomme vahvasti, että kestävän kehityksen ja kiertotalouden periaatteet mahdollistavat laivojen purun ja kierrätyksen Suomessa, sanoo projektijohtaja Oskari Kosonen Turun Korjaustelakalta.

 

 

sere2014w7935Kuva: Turun Korjaustelakka

 

13a24-076Kuva: Turun Korjaustelakka

Millaisia laivoja ja miten paljon telakalla pystyttäisiin purkamaan?

– Meillä on toistaiseksi vain yksi kuiva-allas ja jos purkutoiminta lähtee lentoon, on syytä investoida toiseen altaaseen. Nykyisen päätoimintamme – korjaustoiminnan – ja purkamisen aikataulutus on haastavaa, mutta ainakin koetoiminnan aikana mahdollista. Jotta purkaminen olisi liiketoiminnallisesti kannattavaa, meidän pitäisi pystyä purkamaan ja kierrättämään vuositasolla kolmesta neljään 130–150-metristä 4 000–6 000 LDT:n bulk carrier -alusta. Vakaa aikomuksemme on, että ensimmäinen laiva saataisiin purkuun vuoden 2017 aikana.

– Toimintamallimme on tehokas, sillä olemme jakaneet työn osaurakoihin, joissa kukin neljästä toimijasta tekee tiukasti oman osansa. Se tuo prosessiimme poikkeuksellista laatua, vastuullisuutta ja kustannustehokkuutta, Kosonen päättää.

Teksti: Juuso Enala

Tutustu myös verkkosivustoomme www.delete.fi

Kaikki oikeudet Delete © 2018 www.delete.fi